11 küsimust | Vennad-disainerid-sisearhitektid Jan Graps ja Ken Ruut



Jan Graps ja Ken Ruut
Jan Graps ja Ken RuutFoto: Hendrik Osula

Jan Graps ja Ken Ruut moodustavad ühise disainitandemi JANKEN Wisespace, mis keskendub intelligentsete ruumikontseptsioonide ja terviklike brändikeskkondade loomisele. Saame nendega tuttavaks!

1. Milliste sõnadega ennast tutvustaksite?

Jan: Katsetuslik, särisev ja otsinguline loominguliste impulsside püüdmisel ning otsekohene, ratsionaalne ja nõudlik nende ellurakendamisel. Meietaolise väikese tiimi puhul peab suutma end jagada mitme valdkonna vahel ja vajadusel forsseerima mitmekordse jõuga, et soovitud tulemuseni jõuda.

Ken: Mediteerin, armastan, avastan, loon ja otsin tasakaalu suhestumisel keskkonnaga.

2. Kust kõik alguse sai ja mis on teinud teist selle, kes olete?

Ken: Kõik algas noorpõlves, kui sai käidud reividel, vaadatud cyberpunk-filme ja seigeldud Männiku võimsatel tehasemaastikel. Ulmežanr kui inspiratsiooniallikas — tulevikulise keskkonnadisaini ja inimsuse võimalikest kokkupuutekohtadest — on jäänud püsima praeguseni. Soovisin ise samuti kunagi filmindust õppida ja praegugi kavandame ruume tihti kui stsenaariume, kus inimesed saavad osaleda uudsetes rollides.

Elisa Kulma. Ekraanide ja ornamentaalsete võredega kaetud postid, millel kuvatav pildifoon toimib ruumis ambientse meediapinnana ja muutub sünkroonselt kaupluses toimuvate temaatiliste sündmuste iseloomuga. Foto: Jan Graps
Seotud lood:

3. Kuidas on möödunud teie loomingulised aastad sisearhitektina?

Jan: Algusaastatel on enam domineerinud äkilisem ja kontrastsem ruumikeel. Praeguseks on see asendunud peamiselt kontseptuaalsema, sisulisema lähenemisega kliendi soovide mõistmisel. Koloriidid puhastuvad ja süsteemid selginevad.

Loe veel

Ken: Iga uue tööga esitame endale ja olemasolevatele tavadele väljakutse ning proovime alati võrrandit paremaks muuta. Usume, et oleme seejuures ka ise paremuse poole teel.

4. Milliste raskustega olete silmitsi seisnud ja kas on asju, mida oleksite soovinud teada juba karjääri alguses?

Jan: Kui kujundustööst saab teenistus, siis muutub kõik väga konkreetseks. Tähtajad, graafikud, õiglase töötasu kujundamine, vastutuse tõus, koostöö allhankijate ja partneritega on ainult mõned teemad, mis vajavad igapäevast tähelepanu lisaks loomingulisele lennule. Ometi on see kooslus põnev, väljakutsuv ja arendav. Ega neid kõiki asju ei saagi teada juba teekonna alguses. Algne hulljulgus asendub aja jooksul teadlikkuse ja tasakaaluga. Ning mõistmisega protsesside olemusest, äri olemusest, inimpsühholoogiast.

ERMi Soome-Ugri püsinäitus „Uurali Kaja”. Valgusjõgi on sensorite ja kinect-kaameratega ühildatud kompleksne multimeedialahendus. Ujuvate kaladega animatsioon LED-ekraanidel reageerib inimeste liikumisele ja lülitab külastaja asukoha järgi nähtam Foto: Kaido Haagen

5. Kas on välja kujunenud efektiivne töörutiin? Milline?

Jan: Läheneme oma tööle metoodiliselt. Esmalt kaardistame ja määratleme võimalikult täpselt kliendi soovi olemuse ning vajadused. Soovime jõuda asja tuumani. Seejärel asume kontseptsiooni väljatöötamise käigus selgitama, kuidas keskkond suhtleb, mida ütleb, kellega flirdib. Hästi funktsioneeriv keskkond on nagu elusolend, mis kõneleb ja kõnetab. See on psühholoogiliste sõnumite kogum, mis toetab kliendi brändilubadust ja ärilisi eesmärke.

Ken: Kontseptsiooni loomine on kogu tööprotsessi juures kõige põnevam. See annab ruumile hinge. Kui oleme kontseptsiooni paika saanud, siis testime seda kolmemõõtmelises virtuaalruumis, luues fotorealistliku pildimaastiku. Siis on lihtsam olla kliendiga samal leheküljel.

Rakvere Tark Maja. Neuronpiirdeid juhib tsentraalne arvuti, mis on ühendatud ilmastiku muutumise tarkvaraga reaalajas. Satelliidi GPS-signaali kaudu juhitav retrokell klaasist kolbides näitab alati õiget aega vastuvõtuleti esipaneelis. Foto: Oleg Hartšenko

6. Kas mõtlete tööd tehes keskkonnasäästlikkusele? Kuidas?

Jan: Jah, kindlasti. See peab olema juba DNA-s sees, muidu toimiksime masinlikult ja passiivselt tarbimisühiskonna osana. See on teadliku ellusuhtumise üks peamisi aluseid. Alates sellest, et prindi vähem paberile ja esita töid digitaalselt, kuni selleni, et uuri kasutatavate viimistlusmaterjalide koostist ning nende tootmise võimalikku kahjulikku mõju keskkonnale. Kõigest kahjulikust tuleks hoiduda ja eelistada loodushoidlikke meetodeid. Ainult nii toimuvad muutused ka suurtootjate mõttemustrites.

7. Mis või kes inspireerib?

Jan: Inimesed inspireerivad. Loome ruume inimestele. Meid köidab suhe keskkonnaga. Usume, et inimene tajub keskkonda kõikide meeltega, mõistuse ja hingega. Meie eesmärk ja kirg on ühendada tulevikutehnoloogia ja disain ning luua terviklikke, assisteerivaid keskkondi, kus esteetika ja kasutajasõbralikkus oleksid harmoonias inimlike soovidega. Usume, et selliselt kavandatud terviklik ruum kõnetab, annab mõtteainet ja toob sära silma.

Ken: Ulme. Kõrgmood. Loodus. Täiuslikult kombineeritud värvide ja materjalide palett, millel on sügavam filosoofia, paneb silma särama. Looduses on juba kõik olemas, põnev on seda kombineerida ulme ja kõrgmoega.

8. Milline on suurem eesmärk? Mis on see, millega soovite meelde jääda?

Jan ja Ken: Loome südamega ja soovime, et meie loodud keskkonnad tooksid välja inimestes olevad parimad omadused ning võimaldaksid neil olla need, kes nad tõeliselt on.

Puupakk-istmed Hattori Hanzo. Lihtne ja praktiline. Foto: Kalle Veesaar

9. Kuidas elavad meie disain ja sisearhitektuur ning kas on põhjust tunda muret või rõõmu?

Jan: Ainult rõõmu. Eesti sisearhitektuuri ja disaini tase on ülikõrge ning siin tegutsevad väga silmapaistvad tegijad, kelle töid on rõõm jälgida. Kohalikku head ja ülihead disainimaitset on eriti tore nautida mõnes timmi kujundusega restoranis kooskõlas kohaliku köögigurmee maitsetega. Soovime vaid lennukust ja meelekindlust kõigile kolleegidele ja loomulikult ambitsiooni, et katsetada ka väljaspool Eestit.

10. Milline oleks teie soovitus algajale kolleegile?

Ken: Esitada väljakutseid olemasolevatele arusaamadele, proovida neid alati paremaks muuta. Pidevalt areneda, vaadata, mida mujal tehakse ja mitte ainult sisearhitektuuri valdkonnas. Sisearhitektuur põimib poeesiat, valgust, filmindust, graafikat, teatraalsust — selle valdkonnaga tegelemine on nagu põneva loomingulise orkestri juhtimine.

11. Lemmikobjekt enda loomingust? Miks?

Jan ja Ken: Praegu kuulub süda Eesti Rahva Muuseumi Soome-Ugri näitusele. Selle paeluva ja pika tööprotsessi jooksul on õnnestunud luua atmosfäär, kus on ühendatud sugestiivne helimaastik, lummav fotorännak ürgloodusesse ning veel palju põnevaid ja mängulisi lahendusi, mis on andnud teistlaadse arusaama, kuidas sisearhitektuurset loomingut mõtestada ja teostada — luues vaistlikult toimivaid tulevikukeskkondi uue ajastu inimestele.

LOE VEEL:

Kodu Oleviste kirikuga keset elutuba

Eesti disainiga täidetud ülistiilne elamine

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

MOODSA KODU TOP

Viimased uudised