Kopenhaagenis elavad Humlevik ja Krøjgaard rääkisid Silvia Pärmannile, et lihtsus, esteetika ja mugavus on nende jaoks võtmesõnad ning et inspiratsiooniallikaid on absoluutselt igal pool nende ümber.

Kopenhaagenis elavad ja töötavad Norr11 disainerid Knut Bendik Humlevik (paremal) ja Rune Krøjgaard peavad kodulinna väga inspireerivaks keskkonnaks. 2014. aastal Euroopa rohelise pealinna tiitlit kandev linn väärtustab peale esteetika ka naturaalsust, keskkonnasäästlikkust ja lihtsust — see peegeldub vastu igalt tänavalt, igast kodust, igast disainipoest.

Kogu Skandinaavia disain on kõrgelt hinnatud, kuid Taani on veel klass omaette. Milles on Taani disaini edu saladus — ka Norr11 on paari aastaga jõudnud mitmesse riiki?
Knut: Taanis sündis 1950.–1960. aastatel väga palju maailma tipparhitektuuri ja disaini, selle kaudu teatakse meid tänaseni.
Rune: Mitte ainult disaini, meil on olnud ka väga head tootjad. Üksnes ideest ja disainist on vähe, keegi peab selle idee ka teostama. Taani tootedisaini kvaliteet on olnud lihtsalt uskumatult hea.
Knut: Ma arvan, et Taani disaini edu võtmesõna on lihtsus, seda on lihtne mõista. Ka Taani riik on teinud väga palju selleks, et mööblidisaini promoda, disain on olnud 1950. aastatest alates prioriteet.

Kas see väga kõrgete kvaliteediootustega keskkond on uue brändiga alustamiseks keeruline või pigem soosib kõik uute noorte disainerite tegevust?
Knut: Me saame palju energiat sellest, et elame ja töötame siin. Samas peame mõtlema esmajärjekorras ikkagi Taani turu peale, kus ootused on väga kõrged.

Aga kas väljaspool on olnud sedavõrra lihtsam, kui olete öelnud, et tegemist on Taani margiga?
Rune: Välismaal on lihtne ainult siis, kui on raha (naeravad).
Knut: Kindlasti oleme näiteks Saksamaal tänu sellele olnud edukamad, kui mõnest muust riigist noor kaubamärk oleks olnud, sest Taanit teatakse ja usaldatakse. Sama kehtib kindlasti ka Tallinnas.

Norr11 sündis küll alles kolm aastat tagasi, kuid olete duona kauem töötanud. Teil pole tooteid, mis oleks ainult teist ühe looming. Milline on teie tööprotsess?
Rune: Meie jaoks on alati olnud oluline olla tiim. Ikka on üks, kes tuleb välja ideega, ja siis arutame seda juba koos edasi. Knut on vahel olnud ühe tootega rohkem seotud, mina teisega, aga lõpptulemus on ikkagi ühiselt läbi arutatud, koos loodud.
Knut: Meie parimad asjad ongi need, millega oleme võib-olla pealtnäha ebaefektiivselt töötanud. Omavahel rääkinud, rääkinud, rääkinud. Aga toote seisukohalt on see ikkagi kõige efektiivsem. Ei ole ühe inimese lõputuid kõhklusi, teise arvamus aitab kõhklustest üle. Vahel näeb meie tööpäev välja nii, et mina lihtsalt kõnnin mööda meie ühist kabinetti ja räägin, Rune samal ajal joonistab.
Rune: Me võime sadu kordi nihutada ühte joont edasi-tagasi. Meie jaoks on asi suuresti joontes ja kurvides.

Laud Rough on Norr11 laudadest silmatorkavaim. Enam selgemalt naturaalsust ühte lauaplaati valada ei saa: kuni 4 m pikkune laud on valmistatud käsitsi raudpuust, lauaplaat on 8 cm paksune ning laua struktuur ja kuju on looduslik.

Mis on teie jaoks toote juures kõige olulisem?
Rune: Ma arvan, et mugavus ja välimus.
Knut: Alati on oluline teha asju, mis endale meeldivad. Teha tooteid, mida ise tahaksid. Kui teed midagi, mis endale ei meeldi, ei saa see kunagi olla parim. Parimad tooted sünnivad sellest, mida me ise tahaksime. Kui me töötame näiteks toolidega, siis me testime neid lõputult — istume, istume ja istume. Meie filosoofia on teha iga päev kasutatavat mööblit kõigile. Me ei taha teha kunsti, mitte et me seda ei hindaks. Aga me soovime, et meie mööbel oleks arusaadav kõigile.
Rune: Ka esteetika on seejuures väga oluline. Mõtleme palju sellele, milline on Norr11 nägu ja milline see peaks olema.Mis oli esimene asi, mille te koos tegite, ja kuidas sellel läheb?
Rune: Esimene asi pole paraku tootmises. Ja ka teine mitte! Me alustasime koostööd juba enne Norr11 sündi, meie esimene projekt oli väga eriline tool ühe messiboksi jaoks. See tool reisis üle maailma: käis ära Tokyos, Londonis Riias.
Knut: Nüüd on see Rune elutoas.
Rune: Ja teine asi oli lastevoodi, see tuli väga ilus välja. See tuli ka väga kallis välja. Aga tegime neid isegi kaks! Ühe müüsime minu ülikoolikaaslasele, kes tegelikult oligi inimene, kes uuris, kas me võiksime teha ühe ilusa lastevoodi. Ja teise tegime mu vennale, kellel ka samal ajal laps sündis.
Knut: Isegi meie esimene Norr11 jaoks tehtud asi pole tootmises. Tegime ühe valgusti, aga ei suutnud sellele lõpuks leida tootjat, kelle puhul nii kvaliteedi kui ka hinnaga rahul oleksime. Meie ootused sellele, mida teha võime ja saame, olid Norr11 kontseptsiooni looma hakates ikka väga kõrged. Siis tulime maa peale tagasi.

Aga esimene asi, mida tegelikult ka tootma hakkasite?
Knut: See peab olema siiski ka mõni Norr11 valgusti.
Rune: Ehkki asi, mille kallal me ajaliselt oleme kõige kauem töötanud ja mis nüüd on ka toomises, on Langue tool. Ma alustasin sellega üksinda, see oli üks ülikooliaegseid projekte, ja arendame seda siiani edasi.

Töötate korraga nii mööbliklassikute uuenduslike vormide kui ka täiesti originaalsete toodetega. Kuidas need tooted sünnivad? Kust leiate nende jaoks inspiratsiooni?
Rune: Meile meeldib küll ka klassikutega tegeleda, aga kõige armsamad on ikkagi asjad, mis on päris meie enda loodud. Näiteks valgusti Line. Mind on algusest peale mööblidisain huvitanud.
Knut: Mina õppisin tegelikult arhitektuuri, mind on alati huvitanud ruumi loomine ja mööbel on osa sellest. Või isegi omaette ruum. Võtame näiteks meie tooli Mammoth. See on suur ja massiivne, nagu nimi ütlebki. Kui sellesse istud, oled toolist ümbritsetud, selle sees varjul, tunned end kaitstuna. See on nagu omaette uus ruum, mis peab samas ka avatud olema.
Rune: Ideid nende asjade jaoks leiame igalt poolt enda ümbert: blogid, poed, tehased.
Knut: Näiteks üks disainiblogi, mida me vahel isegi kolm korda päevas vaatame, on Dezeen (dezeen.com — toim), mis kirjutab nii disainist, arhitektuurist kui ka kunstiprojektidest. Sellel on muuseas väga hea kellapood ka, meile meeldivad käekellad (naeravad). Ma käin väga palju disainipoodides ja katsun asju, vaatan, kuidas need tehtud on.
Rune: Aga palju inspiratsiooni on tulnud ka tööstusest, lihtsalt võimaluste nägemisest, et mida teha suudetakse.

On teil oma lemmiktööd?
Rune: Ilmselt ikkagi peamiselt tööd, mis on täiesti meie. Needsamad Line, tool Mammouth. Ja siis suur valgusti Cloche.
Knut: Klassikutest inspireeritud asjadest muidugi tool New York, NY11, see käekiri on meil tegelikult väga veres, ongi meie oma käekiri ka.

Tammepuust söögitool New York ehk NY11 on oma vastupidavust tõestanud nii kodudes kui restoranides.

Mille kallal praegu töötate?
Rune: Praegu ongi taas see hetk, et tegeleme jälle Langue tooliga, see tundub olevat pidevalt arenev toode.
Knut: Aga viimased päris uued asjad, mis tootmisesse läksid, on sisustusaksessuaarid. Need peaksid varakevadel müügile jõudma. Meie praegused aksessuaarid on oma stiililt pigem idamaised, aga tahaksime midagi skandinaavialikuma joonega, mööbliga sama käekirjaga. Ühtlasi tahame ka midagi värvikamat. Aksessuaaride jaoks võtsimegi värvid hetke moetrendidest. See oli päris huvitav töö, palju vabamate reeglitega kui mööbli loomine.
Rune: Küünlajala puhul töötad ainult joonega, lihtne on sellele keskenduda, tead algusest peale, kuidas see lõpuks töötab.

Millega te näete end kümne aasta pärast tegelevat?
Knut: Usun, et töötame Norr11ga ikka veel edasi. Loodetavasti lihtsalt töötame vähem iga päev. Aga kindlasti töötame. Me pole loomult diivad.
Rune: Mina näen end ikka Norr11ga seotult. Oleme praegu veel alguses, sõnastame alles enda jaoks täpsemalt seda, mis Norr11 olema peaks, millega inimestel seostuma.

Mida Norr11 nimi tähendab?
Knut: Norr tähendab rootsi keeles põhja. Kuna meie varem moele keskendunud grupil on eesmärk kasvatada moemark Norr elustiilibrändiks, siis otsisime sellele nimele laiendit.
Rune: Avasime Kopenhaageni kesklinnas showroom’i 11.11.11.
Knut: See on hull klišee, aga töötab hästi.

Lugu ilmus ajakirja Diivan veebruarinumbris, kust leiad veel aasta värvid 2014, ülevaate Eesti betoonehitis 2013 konkursile esitatud hoonetest, minimalistliku muusikumaja Tallinna kesklinnas, mustvalge maja Meriväljal, ilusate Eesti asjadega Eugen Sachariase projekteeritud maja südalinnas, restorani Bocca, kaunid kaminad ning loomulikult parima Eesti disaini!