Magad halvasti või kannatad seljavalude käes? Seitse märki, et vajad uut madratsit


Magad halvasti või kannatad seljavalude käes? Seitse märki, et vajad uut madratsit
Foto: Shutterstock

Hea uni on tervisele äärmiselt oluline. Miljonid inimesed üle maailma kannatavad aga unevaeguste käes. Halb uni rikub teadagi ära kogu ülejäänud päeva, sest inimene on väsinud ega saa oma ülesannetega hästi hakkama. Vahel võib halva une põhjustajaks olla ka kehv madrats, mistõttu tasub jälgida, et selle eluiga poleks tegelikult juba lõppenud. Kuidas ära tunda, et madratsi “parim enne” on möödas?

Seitse märki, et vajad uut madratsit:

1. Madrats on 7-10 aastat vana

Uuringutest selgub, et madratsi eluiga on keskmiselt kaheksa aastat. Küll aga sõltub madratsi eluiga selle tüübist, tootjast ja sellest, kas magad üksi või kaaslasega. Suurema kehakaaluga inimeste madrats läheb oluliselt kiireimni vormist ära. Madratsid pole loodud igavesti kestma. Mida rohkem madratsit kasutad, seda rutem see kulub. Ka kõige kvaliteetsematel madratsitel on eluiga, mistõttu tuleb ka kallis madrats mingi aja möödudes välja vahetada.

2. Madrats on lössis

Kui madratsis on lohk, mis meenutab sellel magava inimese kehakuju, siis on see märk, et on aeg soetada uus madrats. Lohud tekivad olenemata sellest, millest madrats on valmistatud. Näiteks vedrumadratsitel kipuvad aja jooksul vedrud katki minema ja välja venima.

Mis puutub kiud- ja vahtmadratsitesse, siis aja jooksul kuluvad need ära ja mida suuremaks muutub lohk, seda ebamugavam on sellel magada. Lohkus madratsid põhjustavad valusid ja häirivad und. Näiteks elastsest vahtpolüretaanist ehk memory foam’ist valmistatud madratsid tekitavad kuludes võrkkiige-efekti.

Seotud lood:

3. Madrats ei toeta lülisammast

Kui madrats ei toeta enam lülisammast korralikult, vajad samuti uut madratsit. Vastasel korral on uni halb ja selg kange. Oluline on, et magades oleks seljaasend loomulik. Näiteks külili magades peaks selg olema kaelast sabakondini sirge. Väiksemate murede puhul aitab näiteks spetsiaalne padi. Kui keha ja madratsi vahele jääb aga piisavalt suur vahe, et saad sinna vahele käe pista, tähendab see, et vajad uut madratsit.

4. Madrats on ebamugav

See, et inimene saab aru, kas madrats on ebamugav või mitte, tundub iseenesest mõistetav. Tegelikult harjuvad aga paljud inimesed pisut ebamugava magamisasemega. Kui tunned, et uni on parem hotellis või sõbra poole ööseks jäädes, tähendab see, et kodus pole piisavalt hea madrats.

Madratsi pealmine osa koosneb kihtidest, mis pakuvad mugavust. Need kihid toetavad keha ja vähendavad survet. Aja jooksul kuluvad pealmised kihid aga ära ja seetõttu pole ka madrats enam niivõrd mugav. Vahel võib aga juhtuda nii, et juba algusest peale on pealmistel kihtidel tehasepoolne viga ja madrats on kohe ebamugav. Niisiis tasub madratsit alati enne ostmist proovida.

5. Ärkad kangena

Kui ärkad igal hommikul kangena, võib selles süüdi olla madrats, millel magad. Kui seljavalu läheb sirutades ja liigutades peagi üle, siis on see märk, et madrats on valu põhjustaja.

Samas pole kõva madrats tingimata hea lahendus. Mallorcal asuv Kovacs Foundation tegi uuringu ja selgus, et alaseljavalude käes kannatavad inimesed said enim leevendust keskmise kõvadusega madratsil magades. Seetõttu soovitavad spetsialistid proovida erinevat tüüpi madratseid enne, kui langetad lõpliku otsuse.

6. Süvenevad allergiad ja astma

Kui pole allergiate hooaeg ja pole ühtegi teist põhjust, miks peaksid kogema allergilisi reaktsioone või hoopis astma sümptomeid, siis võib-olla on süüdi hoopis tolmulestadest kubisev madrats. Täpsemini põhjustab seda tolmulestade väljaheidetes leiduv proteiin. Puhasta oma madrats korralikult ära ja kui sümptomid ei taandu, mõtle uue madratsi soetamisele.

7. Muutused kehakaalus või hakkad magama kellegagi koos

Kanadas tehtud uuringust ilmnes, et kui inimesed magavad vähe ja võtavad kaalus juurde, siis kulub ka madrats kiiremini ning põhjustab omakorda halba und. Madrats kulub kiiremini ka siis, kui hakkad magama kellegagi koos. Siis on surve madratsile suurem ja seetõttu tuleb see kiiremini välja vahetada.

Ole teadlik tarbija

Kui oled veendunud, et vajad uut madratsit, siis vii end erinevate variantidega eelnevalt kurssi. Nii saad kindel olla, et saad parima hinna eest just endale sobiva madratsi ning magad edaspidi paremini ja tunned end puhanuna. Ainuõigeid näpunäiteid parima madratsi osas pole, sest inimeste vajadused on individuaalsed.

Madrats võiks toetada lülisammast. Mis puutub mugavusse, siis see sõltub paljustki inimesest ja tema arusaama ebamugavusest. Mõnele sobib paremini kõva madrats, teine aga magab hästi pehmel madratsil.

Allikas: sleephelp.org

LOE LISAKS:

Asjad, mille peaksid magamistoast hea une nimel välja viskama

Miks tuleb magamistoa uks alati enne magamaminekut sulgeda?

Neli suurimat viga, mida sisekujundajad magamistoas vältida soovitavad