Praha kunstiakadeemia (Academy of Arts, Architecture and Design) lõpetamise järel 2009. aastal kolis Koldova Pariisi. Esimese aasta töötas ta Arik Levy stuudios mööblidisainerina, kust edasi liikusid mõtted ja konkreetsemad sammud juba päris oma disainistuudio loomise suunas. 2010. aastal disainis ta esimesed edukamad klaastooted: Muffini ja Balloonsi valgustid, mida hakkas tootma Tšehhi valgustitootja Brokis. Tol ajal veel vähetuntud Brokis sai just tänu Koldova disainitud valgustitele tuntuks.

Brokise ja Koldova vaheline koostöö sujub edukalt tänaseni — disainer valab oma valgustitesse nn Pariisi vaimu ja sama hästi töötab Brokis, kes annab oma väärtusliku panuse briljantse lõppviimistluse näol.

Alates esimeste klaastoodete disainimise perioodist on klaas kui materjal jäänud Koldova lemmikuks siiamaani. Klaasipuhumine ja muud selle materjali töötlemist võimaldavad tehnoloogiad pakuvad jätkuvalt täit eksperimenteerimise ja loomise naudingut, rääkis ta Prahas elavale Eesti disainerile Kaili Kannelile.


Laud Wrapi tammepuidust lauaplaat toetub kahest painutatud vineeritükist üksteise ümber rullitud alusel. Disain 2013. Tootja Lugi. lugi.cz

Lucie, peale eelneva, mida sa veel täienduseks ütleksid enda tutvustamiseks Eesti lugejatele, kes ei pruugi olla sinust või sinu toodetest varem kuulnud?
Kirjeldaksin ennast kui inimest, kes püüab kogeda dünaamilist elustiili, samal ajal otsides täiuslikke proportsioone ja tasakaalu elus. Olen lummatud ilust ja inimestest ning ma püüan mõista ennast ja teisi, kasutades disaini kui tööriista selle saavutamiseks.

Mida disain sinu jaoks tähendab? Mis sind motiveerib ja käigus hoiab?
Disain on kütus, mida ma iga päev vajan. Ma olen üks nendest õnnelikest inimestest, kes on suutnud oma elu ehitada üles millelegi, mida nad armastavad. Ma püüan pakkuda parimat, mida minu loovus võimaldab, sest ma tahan, et inimesed oleksid põnevil.

Millist osa disainiprotsessist sa kõige rohkem naudid?
Mulle meeldivad algused, just need hetked, kui ma olen uue kliendi tõttu ärevil. On suur väljakutse leida parim võimalik viis, mille kaudu panustada uue kollektsiooni tekkesse. Ja muidugi ma armastan seda hetke, mil saabub äratundmine heast ideest.

Rääkides disainiprotsessist, siis kuidas see sinu puhul tavaliselt käib, kas esimesena tuleb materjal või toote vormi idee?
See sõltub objekti eesmärgist. Näiteks kui ma töötan tootjaga, kelle taust on tihedalt seotud teatud materjaliga, tuleb idee käsikäes materjali või tehnoloogiaga. Mõnikord mulle meeldib hakata sobitama olemasolevat ideed oma lemmikmaterjalide klaasi ja puiduga. Teisest küljest mulle meeldib ka eksperimenteerida ja siis ma esitan endale väljakutse hakata tööle sedapidi, et idee on kõigepealt olemas.


Valgusti Muffins käsitsipuhutud klaasist kuppel on tammepuidust alusel. Disain 2013 Lucie Koldova ja Dan Yeffet. Tootja Lasvit.

Mis projekt sul praegu töös on?
Viimasel ajal olen veetnud palju aega, tegeledes klaasiga. See läbipaistev materjal on totaalselt inspireeriv ja lükkab minu kujutlusvõime hulluseni. Erinevad klaastooted, valgustid ja lauanõud ongi praegu töös.

Milline toode kõikidest sinu disainitud objektidest on sinu lemmik ja miks?
Arvan et Muffinid — minu kõige esimene klaasist kollektsioon Brokisele. Ja muidugi ka Balloonsi valgustid kogu nende lihtsuses ja uhkes elegantsuses. Selle kollektsiooni saamislugu ei olnud kerge, aga tulemus räägib enda eest.

Kas ja kui, siis milliseid sinu disainitud tooteid võime leida sinu enda kodusest interjöörist?
Minu korterist leiab paljude toodete prototüüpe ja klaasitükke pooleliolevatest toodetest. Kui olla konkreetsem, siis need tooted on valgustid ja riiulid. Klaasist kausid ja Treasury kirjutuslaud on kasutuses minu vanemate majas.

Millised sammud või inimesed on mõjutanud sinu loomingulist arengut kõige rohkem?
Kui ma noor olin, andis minu perekond mulle uskumatult suure vabaduse aru saamaks, mida ma oma elult tahan. Mul õnnestus avastada endas loovuse potentsiaal. Peale AAADi (Academy of Arts, Architecture and Design) lõpetamist Prahas avanes mul võimalus kolida Pariisi ja töötada intensiivselt oma järgnevate projektidega, teha algust oma stuudio sisseseadmisega. Minu loomingu suureks ja oluliseks mõjutajaks saab pidada ka kohtumist minu kolleegi Daniga (Iisraeli juurtega tootedisainer Dan Yeffet), kellega olen praeguseks kolm aastat koos töötanud.

Kas sul on olnud kokkupuudet Eesti kunsti või disainiga?
Arvan, et siiamaani mitte, või tegelikult… võib-olla mul on olnud, aga ma pole olnud teadlik, et see oli Eesti oma. (Naerab.)

Milline sinu töökeskkond välja näeb? Kas sinu toodete esialgne idee sünnib arvuti taga töötades?
Just nendel päevadel sean ma ennast sisse oma stuudios, kus ma edaspidi tööle hakkan. Aga pean ütlema, et siiani on enamik minu tooteid disainitud mõnes kohalikus Pariisi või Praha kohvikus. Selles suhtes olen ma väike Tšehhi boheemlane. Ma naudin joonistamist ja esialgse tooteidee kritseldamist rahvast ja liikumist täis kohvikus või tänaval.

Kas sa jälgid iga oma toote edasist teekonda ja edu, on sinu projektid selles mõttes nagu lapsed?
Jah, muidugi nad on seda, ma hoolin väga ja jälgin põnevusega oma toodete teekonda. Minu arvates aitab selline toetus ja aktiivne huvi ka toodet müüval ettevõttel seda paremini eksponeerida ja esitleda. Püüan järjepidevalt ja nii kaua kui võimalik tõsta oma tooteid esile.

Lucie, oled disaininud nii paljusid erinevaid asju: laudu, pinke, valgusteid, peegleid, riidenagisid, diivaneid. Kas on midagi, mida oled alati soovinud teha, kuid ei ole seda veel mingil põhjusel teinud?
Tool!

Mis on olnud siiamaani suurim õppetund, mille oled disainerina saanud?
Kõige olulisem on õige ajastus ja olen õppinud olema kannatlik, usaldama oma instinkte ja sisetunnet.


Arik Levy stuudios mööblidisainerina alustanud Lucie Koldava on viimaste aastate mainekatest disainiauhindadest pärjatud 2012 Czech Grand Designi aasta disaineriks ja 2013 Elle Decorationi rahvusvahelise disaini auhinna nominendi tiitliga. Koldava lähenemist disainile võib kirjeldada kui emotsionaalset uuenduslike ja lihtsate, kuid tugevate vormide mängu.

Kuidas defineerid sõna edu ja kas oled selle leidnud?
Mina näen edu kui positiivset tagasisidet, kui inimesed saavad aru, mida disainer tahab öelda. Selles mõttes võib ju öelda küll, et olen selle leidnud.

Mis sinu arvates on uusimad tõusvad trendid disainivaldkonnas ja mis sa nendest arvad?
Viimasel ajal laialdast kõnepinda leidnud teema on kindlasti 3D-printimine. Ma olen selle tehnoloogiaga kokku puutunud, kasutades seda uute projektide väga esmaste prototüüpide loomisel, mil see on ennast väga positiivselt õigustanud. Mõtlen, et milliseid uusi materjale ja võimalusi disainerid saavad varsti selle tehnoloogia abil kasutada, kui arhitektid juba töötavad selle kallal, et luua terve maja 3D-printimise teel. See kõik on küll tore, aga ma olen mures originaalse käsitöö ja selle tuleviku pärast, kui kõik saab olema ainult ühe nupuvajutuse kaugusel.

Millises suunas sinu disain areneb?
Tahaksin rohkem katsetada mööblitootmise alal ja jätkata mängimist ning piiride kompamist klaasiga. Klaasitöökojad on saamas minu lemmikmänguväljakuteks ja olen siiralt õnnelik, et saan olla uhke meie traditsioonilise Tšehhi käsitööoskuse pärast.

Sa oled andnud väga paljusid intervjuusid. Milline on olnud seni kõige huvitavam küsimus, millele sul on tulnud vastata? Ja milline oli sinu vastus sellele küsimusele?
Ma tunnen alati kimbatust, kui minu käest küsitakse Pariisi ja minu kogemuste kohta — mida ma olen siin õppinud või kuidas ma võrdleksin seda “ülejäänud maailmaga”. Ma pean alati erinevalt vastama, sest Pariisi intensiivsel pulseerimisel on mulle tohutu ja pidevalt muutuses olev mõju. See on mind ja minu tööd väga palju mõjutanud, aidanud ja arendanud.

Lugu ilmus ajakirja Diivan novembrinubris. Ajakirja Diivan leiad ajakirjalettidelt ja saad tellida www.telli24.ee.


Jaga
Kommentaarid