Ehituspoed

K-Rauta kaupluseid opereeriva Kesko Senukai Estonia tegevjuhi Donatas Zalobaitise sõnul on eriolukorra kehtestamise järel märgata kauplusekülastajate arvu teatavat langust. ”Eeldatavalt on see tingitud ametivõimude vastavatest soovitusest pigem vältida rahvarohketes kohtades viibimist.” K-Rauta esindaja julgustab ka omaltpoolt inimesi seda soovitust järgima ja valima ostude teostamiseks e-kanalid. Kaubatarned toimuvad praegu tavapäraselt ja tellimused toimetatakse inimestele kontaktivabalt kullerteenusega. Kaupluste väljastuspunktidest hetkel e-poes soetatud kauba väljastamist ei toimu. Äriklientide teenindamine on korraldatud elektrooniliste kanalite kaudu ja kaup tarnitakse otse soovitud objektidele.

Kui aga klient otsustab e-poe asemel siiski kaupluse valida, tasub teada, et külastajate turvalisuse huvides on kauplustes tõhustanud hügieeni- ja puhtusenõuete järgimist. Kõikides kauplustes on klientidele kasutamiseks välja pandud desinfitseerimisvahendid ning kaupluse kontaktpindasid (ostukärud ja -korvid, makseterminalid jm) desinfitseeritakse päeva jooksul korduvalt. Klienditeenindajad kasutavad tööülesannete täitmisel kindaid.

Zalobaitis märgib, et viimaste päevade keskmisest suuremate ostukorvide põhjal võib järeldada, et inimesed soetavad koduspüsimise perioodiks nii kodu korrashoiuks kui ka remonditöödeks vajalikke tooteid suuremas koguses.

Ka Decora turundusdirektori Kelly Härmsoni sõnul tundub talle, et inimesed kasutavad võimalust tegeleda rohkem koduste tegevustega. “Kuna paljud ettevõtted ja kontorid on end ajutiselt sulgenud, leitakse endale tegevust ka kodu remontimise näol. Remondigruppides olen näinud juba esimesi vihjeid, kus inimesed võtavad ette töid, mille jaoks varem aega polnud. Olgu selleks siis seina värvimine, tapeedi vahetamine, väiksemad parandustööd või aia ettevalmistamine kevadeks.”

Olukorrast sõltuvalt on ka e-poe müükide osakaal väga kõvasti tõusnud. “On hea meel näha, et kliendid teevad internetiostude näol vastutustundliku valiku ning püsivad pigem kodus.”

Klientide teenindamine jätkub Decora e-poes ja ärikliendihaldurite kaudu telefoni ning e-maili teel ka siis, kui peaks juhtuma kõige hullem stsenaarium ehk füüsiliste kaupluste sulgemine. Härmsoni sõnul on nad selliseks olukorraks juba valmistunud — ehituskaupa on ladudesse varutud piisavalt palju, seega väga suurt puudust millestki tulla ei tohiks ja paanikaks põhjust ei ole. Ka ei ole hetkel Decora suuri tarneprobleeme täheldanud.

Mis puutub klientide turvalisusse, siis tavapärasest suuremat tähelepanu pööratakse kaupluse puhastamisele — seda eriti kassatsoonide, riiulipindade, põrandapindade, tualettruumide ja töötajate ruumide osas. “Lisaks suuname juba alates reedest kõiki kliente kasutama turvalisuse huvides meie e-poodi ning paneme kõigile südamele, et oma tegevustes ja käimistes võiksime eelkõige mõelda endast nõrgema tervisega inimeste peale.”

Ehituse ABC müügi- ja turundusdirektori Margo Pruunlepa sõnul drastilist muutust Ehituse ABC kauplustes ei ole seni märgata. “Vaadates viimase nädala ostustatistikat võib järeldada, et inimesed kasutavad eriolukorraga kehtestatud liikumispiirangut ning kodust töötamise võimalust ka kodu värskendamiseks. Suurenenud on eelkõige siseviimistluskaupade nagu laminaatparkettide, keraamiliste plaatide, tapeetide ja värvide ostude osakaal.”

Nakkusohu vähendamiseks palutakse võimalusel eelistada ostlemiseks Ehituse ABC e-poodi või esitada tellimused kliendihalduritele e-maili või telefoni teel, et võimaldada kontaktivaba tellimuste täitmine. Nii e-poest kui kliendihaldurile esitatud tellimuse puhul on võimalik kaubale järgi tulla sobivasse Ehituse ABC kauplusesse või tellida kaup Omnivaga lähimasse pakiautomaati või kulleriga koju. Hetkel tarneraskusi Ehituse ABC töös ei esine.

“COVID-19 viiruse leviku ja nakkusohu vähendamiseks oleme võtnud kõikides ehituskauplustes kasutusele ennetavad meetmed, kuna meie töötajate ja klientide tervis ning ohutus on meie jaoks prioriteet.” Kauplustes on tihendatud puhastus- ja desinfitseerimisgraafikuid. Ka e-poe tellimuste komplekteerimisel ja väljastamisel on võetud kasutusse ettevaatusabinõud, et tagada maksimaalne ohutus. “Keskkonda, kus tellimusi komplekteerime, puhastame ja desinfitseerime igapäevaselt. Lisaks desinfitseerivad meie töötajad käsi enne iga tellimuse täitmist ning kannavad ühekordseid kindaid ja maski. Olukorrast tingituna oleme viinud lähikontakti kauba väljastaja ning kliendi vahel miinimumini” Ka kullerid teinud kõikide tellimuste üleandmise ja vastuvõtmise kontaktivabaks ning võtnud kasutusele täiendavad desinfitseerimismeetmed.

Sisustuspoed

Aatriumi sisustuskaubamaja tegevjuhi Ele Saarmetsa sõnul on kaubamaja külastatavus viiruseohu tõttu märgatavalt langenud. Samas on hetkel märgata suuremat huvi kodukontori sisustamisel ning töölaudade ja kontoritoolide müük on kasvanud lausa 60%. “Samuti on kasvanud voodite ja madratsite müük, mis ei ole loodetavasti otseselt viirusega seotud, vaid ehk võetakse aega rohkem puhkamiseks.” Saarmetsa sõnul on inimestel tekkinud vaba aega ning reisiplaanide tegemise asemel värskendatakse kodusisustust.

Pood on hetkel veel avatud tavapärastel aegadel ja avatud on ka Aatriumi ladu kauba väljastamiseks. Klientidele on tagatud kaupade liikumine ja tellimuste täitmine. Ka on tagatud kõrgendatud koristusteenus ja varutud on tugeva toimega puhastusvahendeid. Samuti on koolitanud puhastusteenindajad nii hügieeni jälgimise kui ka enam saastunud pindade puhastamise (käsipuud, ukselingid) osas.

E-poe müügid on varasemaga võrreldes kasvanud ja tarnes Saarmetsa sõnul hetkel probleeme ei esine. Kõige mustema stsenaariumi ehk kaubamaja ajutise sulgemise puhul jätkab e-pood oma tegevust. Ohutuse mõttes on praegu kliendi kodus mööbli montaažiteenuse pakkumise kuni 1. maini peatatud. Sealt edasi saavad kliendid aegu broneerida, ning seda tehakse praegu usinalt.

Furgneri tegevjuht Sven Purru märgib, et külastatavus on langenud, kuid inimesi siiski veel käib. “Jälgime Terviseameti soovitusi ja uudiseid ning kui soovitatakse füüsilised poed sulgeda, siis seda ka teeme.” Külastajate ohutusele on poes igati mõeldud ning müügisaalis on olemas käte desinfitseerimiseks vajalikud vahendid. Lisaks puhastatakse müügisaalis mitu korda päevas pindu, millega kliendid võiksid tihemini kontaktis olla.

E-poe külastustele prognoosib Purru lähiajal kasvu ja tarnega probleeme ei esine. Lisaks lubab Purru, et kui klient ei peaks soovima enda tellimust hetkel vastu võtta, siis hoiustatakse pakke Furgneri laos tasuta.

ISKU turunduskoordinaatori Jan Lepamaa sõnul oli eelmisel nädalal kaupluse külastatavus sama, mis ka varasematel nädalatel, kuigi viimastel päevadel oli märgata väikest langust. Ka päringuid e-poe kaudu tuleb varasema ajaga võrreldes umbes sama palju. “Tarnete ja toimetustega senini meiepoolseid probleeme pole olnud, küll aga on osad kliendid teavitanud meid, et ei saa momendi situatsioonist tulenevalt kaupa vastu võtta,” lisab Lepamaa.

Mis puutub kõrgendatud hügieeni, siis ISKU on oma poodides tuntavalt tihendanud puhastuskordi. Igapäevalselt desinfitseeritakse mitmeid kordi enimkasutatavaid pindu nagu näiteks parkimisautomaat, telefonid, kaardimakseterminal, klienditeeninduse letid ja toolid jms. Samuti on klientidele ette nähtud desinfitseerivate vahendite olemasolu.

“Juhul, kui peaks tulema otsus kõik kauplused sulgeda, siis e-pood ja klienditeenindus jätkab oma tööd kodukontorist. Kõik tellimused ja päringud saavad vastatud ning on ka võimalus kontaktivabalt kaupa väljastada. Kojuveoga vaatame igat juhtumit eraldi ning otustame juba koos kliendiga, kas see on mõistlik ning ohutu mõlemale osapoolele.”

Veebipõhise sisustuskaubamaja On24.ee nõukogu liige Peep Kuld leiab, et veebikaubamajadele võib karantiin olla isegi kasulik kahel põhjusel. “Esiteks on teada tõsisasi, et tarbijate jaoks konkureerivad omavahel reisimine ja kodu sisustamine. Ehk kui inimesed otsustavad rohkem reisida, vähendavad nad kodu sisustamiseks ja uuendamiseks tehtavaid kulutusi ning ka vastupidi — kui inimesed otsustavad vähem reisida, tegelevad nad rohkem oma kodu sisustuse uuendamisega. Nii et olukorras, kus reisimisvõimalused on piiratud, näeme, et selle arvelt võiks kasvada kulutused kodu sisustamisele,” tõdeb Kuld.

“Teine põhjus on, et tarbijauuringud on näidanud, et ühe mööblieseme ostuks tavapoodidest teeb inimene keskmiselt viis külastust kolme erinevasse mööblipoodi. See on inimese jaoks suur ajakulu võrreldes internetist ostmisega ning kehtiva karantiini mõte on vältida inimeste kogunemisi nakkusohu tõttu. Seega internetist ostes saab inimene vältida kontakte teiste ininestega ja seega vähendada nakkusohtu ning ka säästa oma aega erinevate poodide vahel liikumise arvelt. Seega näeme, et karantiin tekitab On24 Sisustuskaubamajale kliente juurde ka nende inimeste seas, kes kunagi varem pole internetist ostmisele isegi mõelnud.”

Ka tarneprobleeme ei ole kasvava nõudluse valguses ette tulnud. Ja internetist tellimist kartma ei pea — Kuld lubab, et nende poest tellitud kaubad antakse üle ilma inimkontaktita pakiautomaatides või kulleri poolt individuaalselt — seega inimestevaheline kontakt ja nakkusoht on viidud miinimumini. “Loomulikult on meie kullerid ettevaatlikud ning individuaalsel kauba üleandmisel on võimalik nii kokku leppida, et kaup ei liigu käest kätte vaid nii et kuller asetab kauba soovitud kohta, ilma, et klient läheks talle lähemale kui 2 meetrit. Samuti on võimalik paberdokumente allkirjastada nii, et klient ja kuller ei pea lähikontaktis olema, st. vajalik dokument asetatakse allkirjastamiseks lauale, klient allkirjastab selle ja kuller võtab allkirjastatud paberi kaasa.”

Kiita pole olukord aga Eesti disaini müüvates disainipoodides. Disainerite Liidu presidendi ja Eesti Disaini Maja poe asutaja Ilona Gurjanova sõnul on kohalikud disainipoed meie isetootvatele disaineritele kõige tähtsamad müügikanalid. Sel nädalal on enamus Eesti originaalloomingut pakkunud poed oma uksed juba sulgenud. Töötajate palkade ja rendi eest tasumine saab olema problemaatiline. “Õnneks saavad huvilised disaintooteid soetada e-poe kaudu ja tundub, et teadlikult eelistatakse kohalikku”, ei kaota Gurjanova lootust. Eestimaist kodusisustust saab soetada näiteks Eesti Disaini Maja vahendusel.