Eesti sisearhitektide liidu aastapreemiate nominentide hulgast leidis ka Sfäär Resto, mis pälvis äramärgitud töö tunnustuse. Võluvalt askeetliku interjööri taga on sisearhitekt Ott Kangur, kuid restorani ilme kujundamises rääkisid kaasa kõik osanikud eesotsas pikaaegse peakoka Toomas Läätsega. Sfääri võibki pidada suurepäraseks näiteks, kuidas tellija ja sisearhitekti koostöö võib kulgeda tõeliselt sünergilises vaimus, millest sünnib midagi erilist ja ehedat.

Sfääri sisse astudes võlub esmalt selle lihtsus. Kui tihti üritatakse avalikus ruumis teostada pisut suurejoonelisemaid ideid ja eksperimenteerida lahendustega, mis koduses interjööris mõjuksid liiga raskelt, siis Sfääri iseloomustab minimalistlik ruum — valged seinad, tume tammeparkett ja elegantne art déco’st inspireeritud mööbel koos neid toetavate sisustuselementidega.

Ott Kanguri sõnul püüti säilitada pisut eelmisele Sfäärile omast vaimu ja muidugi ka majale iseloomulikku industriaalset hõngu. Lepiti kokku, et sisekujunduse puhul saab oluliseks praktiline, lihtsasti hooldatav ruum, heleda-tumeda kontrast, lokkav rohelus taimede kujul ja diskreetsed detailid, mida täiendab mõnusalt soe valgus. Üheks oluliseks lähtepunktiks sai Toomase soovitusel ka Eesti kunstiklassiku Tõnis Vindi looming ja tema puhas monokroomne esteetika. Kui tavaliselt valitakse enne mööbel ja siis otsitakse seina sobivad pildid, toimus siin protsess vastupidi. Enne oli pilt ja seejärel tuli kõik muu. Ott lisab, et Sfääri ruum vihjabki oma märkide, sümbolite, proportsioonide, koloriidi ja vormidega paljus Vindi metafüüsilisele maailmale. Interjöörist leiab mõistagi ka Tõnis Vindi enda graafilisi lehti, kuid ruumis jäävad need pigem maitsekaks ja toetavaks täienduseks kui domineerivaks elemendiks.

Vindile omasele geomeetriale ja puhtale vormile viitav restoranimööbel on kokku sobitatud vanast ja uuest. Otti ennast võlubki eelkõige ajatu joonega mööblidisain, mis mõjub aastakümneid hiljemgi värskena. “Olen kümmekond aastat erinevat mööblit kokku kogunud. Sfääri toolid on pärit mu enda kogust ja aastate jooksul kokku korjatud Soomest, Rootsist ja Taanist.” Restorani sobitusid ideaalselt 1931. aastal Göteborgi orkestri tellimusel loodud toolid, mis on kenasti restaureeritud ja mustaks värvitud. Baarileti ette sätitud pukktoolid on aastast 1961.

Eritööna valminud kohalikust saarepuust söögilaua disainis on arvestatud nii toolide vormiesteetikaga kui ka restorani praktilisete vajadustega — moodulsüsteemis laudu on mugav kokku-lahku tõsta. Messingdetailid said siduvaks materjaliks — neid kohtab lisaks laudadele riiulite ja baarileti juures. Messingdetailid iseloomustavad ka kahel tasandil paikneva restorani valgusteid. “Valgustite messingtorud leidsin kunagi ajalehe kuulutusest, need olid järele jäänud Tallinna keskküttejaama kütteaparaadist,” sõnab Ott. “Uued kuplid valmisid eritööna Olustvere klaasikojas”. Eesmärk oli austada nii kohalike käsitöömeistrite häid oskusi kui ka taaskasutust.

Viimnegi detail Sfääri interjööris rõhutab nii Oti kui ka Toomase suurt armastust disaini vastu. Toomas lisab, et ruum dikteerib pisemadki detailid — ka lauanõud, mille valik on küllaltki eklektiline, aga neid ühendab põhjamaiselt karge ja rahulik vorm. Ja tuleb tunnistada, et mingi ühisosa Jasper Morrisoni Iittalale disainitud joogiklaasidel, tumedatel söögilaudadel ning seintel rippuval Tõnis Vindi graafikal tõepoolest on.

Interjööris lokkava roheluse taga on restorani peakoka Toomas Läätse käsi.
Vaata rohkem pilte galeriist: