Mida tähendab ONEMANDUO?
Nimi ONEMANDUO sümboliseerib stuudio koostööd sõprade ja tootjatega. See on omamoodi aitäh kõigile neile, kes on osalenud koos minuga disaini- ja loomeprotsessis ning aidanud mul enda ideid teoks teha.

Sind on märgatud nii kodu- kui ka välismaal. Kuidas oled nii kaugele jõudnud?
Õpingute jooksul nii USAs kui ka Suurbritannias sain erinevaid valdkondlikke kontakte, sest juba kooli ajal jagasin infot enda projektide kohta erinevatesse blogidesse ning samuti erialaväljaannetesse. Seega on eelnev töö ja suhtlemine rajanud vundamendi praegusele rahvusvahelisele märgatavusele.

Eestis pildil olemise puhul on kahtlemata oluliseks argumendiks hea koostöö kodumaiste tootjatega ja stabiilne turundustöö. Ma ei tee kunagi kavandeid ja tooteid “sahtlisse” teha. Ma üritan enda ideed ja valminud looming inimesteni viia, jagada tehtut võimalikult paljudega.

Mugav ja praktiline tugitool Rapide

Milline on olnud teekond siiani? 

Tõenäoliselt oleks kõige õigem sõnakombinatsioon minu teekonna kirjeldamiseks keeruliselt huvitav. Igapäevast ja pidevat õppimist, analüüsimist ning ringimängimist on olnud palju. Algselt tehtud plaanid on 1,5 aasta jooksul päris palju muutunud.

Kuidas (mööbli)disaineril tänapäeval üldse läheb?
Disaineri elu on pealt kullakarvaline, seest siiruviiruline. Välise edu taga on tegelikkuses ränkraske töö, pikad päevad ja tohutult panustamist. Olles samal ajal disainer ja ettevõtja, siis tuleb aega leida nii loometööks kui ka tegeleda enda ettevõtte igapäevaste asjatoimetustega. Samas on mu töö suurepärane eneseteostus.

Leides õigeid vihjeid ja neid ka enda jaoks õigel moel ära kasutades on siiski disainimaailmas võimalik kaugele jõuda. Ise ei tohi laisk olla. Ja kui töövõit tuleb, siis on sees ülihea tunne.

Tugitool Tuul

Räägi oma loomingust. Kuidas see sünnib, mis inspireerib?
Ühest vastust küsimusele, mis mind inspireerib, ei ole. Mõnikord lihtsalt lebad diivanil ja tekib superidee, paned kirja ja siis töötad selle kallal.

Hoian ka silma peal, mida teised disainerid ja kunstnikud teevad. Üks asi viib teiseni ja see kolmandani ja nii sünnibki minu peas uus idee. Jälgin arhitektuuri- ja graafikavaldkonda — need inspiratsiooniallikad väljenduvad ilmselt ka minu töödes.

Loomingulist poolt otseselt enda puhul sunida ei saa, küll aga suunata. Tähtajad on head, sest aeg motiveerib. Parimad asjad sünnivadki siis, kui on vähe aega ja ideega on vaja intensiivselt tegeleda.

Toote sünd sõltub ka seatud piiridest. Eestis on liiga vähe harjumust tõsiseltvõetavate perfektsete briifide kirjutamisel ja konkreetse sisendite edastamisel disaineritele. Täiesti vabade käte puhul ei pruugi kumbki osapool — ei tellija ega ka disainer — tehtuga rahule jääda.

Heaks näiteks on kiiktool dos-à-dos, mille puhul ei olnud ette antud konkreetset visiooni toote füüsilisest vormist. Küll aga olid tööülesandena välja toodud märksõnad, millele toode peab lõppfaasis vastama — intiimsus ja koostöö. dos-à-dos on inspireeritud 18. sajandi nn armastajate toolist. Ja sel moel valmiski tool, mis toimib perfektselt vaid kahe inimese koos tegutsemisel.

House

Kui kaua kulub aega ideest teostuseni?
Tööprotsessis on nüansse palju — kui mahuks on projekt, kui pikalt kestab prototüüpimisfaas, kui selgelt on ette antud lõpliku toote olemus, kui kiirelt ja valutult kulgeb suhtlus tellijaga jne. Üldjuhul on siiski tegemist aeganõudva protsessiga. Praegu töötan paari projekti kallal, mis realiseeruvad alles 1-1,5 aasta pärast.

Valgusti HEX


Kui palju selle aja jooksul toodet täiustad-muudad?
Olen perfektsionist ja ideaalset toodet ei ole minu jaoks kunagi olemas. Alati saab midagi paremaks muuta.
Ja muudatusi tulebki ette, kuid tegemist on pigem väikeste parendustega proportsionaalsetes nüanssides või konstruktsioonilises lähenemises. Üldises pildis jääb siiski toode sarnaseks algse kavandiga ja tegelikkuses klient muudatusi — võrreldes enne-ja-pärast visuaali — ei hooma.

Kõige enam on pakkunud kõneainet Rapide. Kuidas tekkis idee Rapide teha?
Mulle meeldib asju taandada süsteemide peale. Tugitool Rapide sai tegelikkuses alguse täisringist, kuldajastu vormi ja kaasaja funktsionaalsuse ühendamisest. Vormilt on selle toote puhul tegemist minu kui disaineri jaoks absoluutselt uue lahendusega — see on pisut pehmem, kui minu üldine lähenemine.
Olen püüelnud itaallasliku lähenemise poole. Kasutasin ümaraid vorme, mitte skandinaavialikku konkreetsust. Kuigi viimasel ajal on vormid ja stiilid nagunii maailma disainis segunenud…

S Tool

Mis edasi?
Proovin maailma vallutada. Jätkan kindlasti koostööd olemasolevate partneritega Eestis, aga suunan pilgu tootjate leidmiseks ka väljaspoole Eestit. Kogemust on kogunenud, portfoolio on täienenud ja seega on julgust ustele koputama minna.

Kas ja kes on disainimaailmas eeskujud-lemmikud nii meil kui ka mujal? Miks?
Konstantin Grcic, kes sakslasliku pedantsuse ja täpsusega seob ideaalselt minimalismi ja vormitunnetuse. Tema tööd on temalikud, nende puhul ei ole võimalik öelda, et tegemist on skandinaavia, briti või itaalia stiiliga.

Vennad Ronan & Erwan Bouroullec’id, kelle tööd on kunstilisema vormiga, nende vaade on kunstist inspireeritud, tooted ise on kui eraldiseisvad kunstiteosed. Nende looming varieerub materjalide ja toodete lõikes, nad on ääretult mitmekülgsed.

Vaata ka Martini kodulehekülge.