Disainer Stefano Seletti: Disaini puhul ei tohiks asi olla rahas, vaid ainult maitses


Disainer Stefano Seletti. Diivan, juuni 2014
Must huumor segatud pastelsete värvidega: sel kevadel esitles Seletti Milanos Salone del Mobilel ebatavalist metallist taldrikute-tasside-kruuside komplektiFoto: Leonardo Scotti. Must huumor segatud pastelsete värvidega: sel kevadel esitles Seletti Milanos Salone del Mobilel ebatavalist metallist taldrikute-tasside-kruuside komplekti

Seletti on disainigurmaanidele hästi tuntud Itaalia perefirma, mille asutas Cicognaras Mantovas 1964.
aastal Romano Seletti. Tema poeg Stefano Seletti, kes läks isaga esimesele ärireisile Aasiasse kaasa
juba 17aastaselt, on praegu firma disainilabori juht.

Stefano Seletti materjalivalik on alati üllatav ja tema loodud vormid vaimukad — mõelge kasvõi näiteks loomakujulistele puuviljakaussidele või keraamilistele vihmavarjuhoidjatele − ning ta on alati julgenud alustada koostööd noorte talentidega, keda disainivaldkond enne ei tundnud. Seletti rääkis Silvia Pärmannile, mis on tema jaoks disainimaailmas (r)evolutsioon.

Teie enda ja kogu Seletti looming on korraga väljapeetud ja vaimukas. Mis teid inspireerib?
Seletti on alati olnud väga uuenduslik firma. 1970ndatel oli mu isa üks esimesi, kes mõistis, et tootmine kolib Aasiasse, ja asus Hiinas äri ajama. See oli aastal 1972, Mao Zedong oli veel elus, aga Seletti oli Hiinas juba otsimas materjale ja tooteid, mis mõni aasta hiljem trendiks muutusid.

Seletti teeb koostööd teise Itaalia disainivaldkonna ühe omanäolisema brändiga Diesel. Selle tulemusena jõuab sügisel müügile terve sari söögilauale mõeldud asju nugadest-kahvlitest küünlajalgadeni.


Seotud lood:

Hakkasin koos isaga reisima aastaid tagasi, läksin koos temaga Hiinasse esimest korda, kui olin 17. See oli 1987. aastal. Õppisin tundma väga teistsugust Hiinat. Siis abiellusin brasiillannaga.

Olen õppinud põhjalikult tundma kahte Itaalia kultuurist väga erinevat kultuuri. Nende värvikus ja huumor on teine. Mitte ainult Itaalia omast, aga ka näiteks Skandinaavia disainist, mis mulle väga meeldib ja millest ma püüan õppida. Ma arvan, et kõige rohkem ongi mind inspireerinud just reisimine ja teised kultuurid. Mu enda kodu on väga väikeses kohas Parma lähedal, need kaks vastandlikku poolt on minus kogu aeg olemas ja ka
töös meeldib mulle seda kõike miksida.

Olete Selettisse tööle toonud palju andekaid disainereid, teete palju koostööprojekte. Kuidas neid valite? Mõned on enne Selettit olnud täiesti tundmatud.
Ma isegi ei mõelnud sellele, et võiksin töötada kusagil mujal ja niisamuti ei mõelnud ma sellele, et firma jääbki peamiselt Aasiast tooteid importima — mulle oli väga tähtis, et meie oma disain oleks meie kõige tugevam külg. Mul on hea meel, et me oleme nende aastatega leidnud oma meeskonda väga head disainerid.
Inspireerivad muidugi need disainerid, kellel on sama suhtumine kui minul. Näiteks et traditsioonilised tarbeesemed, nagu näiteks keraamilised nõud või heegeldatud linikud, võivad alati olla vaimukamad.

Kui meil on mõni hea mõte, püüame selle panna tootesse, mida igaüks saaks kasutada ning millest rõõmu tunda. Seepärast ongi Seletti tooted nii äratuntavad — see suhtumine kiirgab neist igaühest. Mulle tõesti meeldib Skandinaavia disain. Alustasime hiljuti koostööd Stockholmi disainibürooga Note Design Studio, nad tegid Selettile väga ilusa puidust väikese riiulisüsteemi Suburbia. Ma olen väga rahul selle koostööga, me lõime asja, milles on Skandinaavia elegantsust ja Seletti huumorit.

Milliste oma töödega olete ise kõige rohkem rahul?
Me teeme palju väikeseid asju, mida kõigil vaja läheb. Näiteks alustasime just koostööd fotoajakirja Toiletpaper tegijatega. See ajakiri avaldab ainult väga häid pilte, parimat kunsti.
Me võtsime väikesed odavad asjad — plekknõud — ja trükkisime nendele kunstiteosed. Hea disaini ostmine pole enam raha-, vaid maitseküsimus.

Seletti üks tuntumaid kollektsioone Fantastico Domestico räägib ära kogu brändi filosoofia: kõik asjad, mida iga päev kasutad ja enda ümber näed, võivad olla stiilsed ja nauditavad, mitte üksnes kasulikud.


Teie ideed pole värsked mitte ainult disainiaustajatele — neid on ka teised üksjagu kopeerinud. Kuidas te koopiatesse suhtute?
Pean aus olema — ka mina olen kopeerinud. See võib juhtuda ka ilma igasuguse kavatsuseta kopeerida, alles hiljem avastad internetist, et see asi on juba tehtud. Enamik koopiaid pole küll sündinud juhuse, vaid pigem raha tõttu. Ühest küljest selle pärast, et originaaltoode on põhjendamatult ja kättesaamatult kallis. Ma pole ideede varastamise poolt, aga ma olen disaini kõigile kättesaadavuse poolt.

Mille kallal praegu töötate?
Meil on praegu tööd Dieselile mõeldud kollektsiooniga. Töötame küll ise palju teiste disaineritega, aga see on esimene kord, kui me ise teisele tootjale disainime. Inspiratsioon tuli Dieseli kollektsioonist väärtustest, selles on ka väga palju koostöö olnud.

Kui suur on Seletti meeskond?
Töötan koos oma õe ja isaga Parma lähedal. Selettis töötab peale meie pere ainult 30 inimest, me oleme väga avatud koostööle. Samas on ka kontor New Yorgis Brooklynis ja Shanghais.

Disainer Stefano Seletti jaoks polnud küsimust, kas asuda tööle oma isa asutatud firmas või kusagil mujal, ehkki ta tahtis teha asju mõnevõrra teistmoodi ja oli selle taga, et firma võttis fookusesse disaini. Ta asutas Seletti disainilabori SELAB, mida ta praegu juhib ning kus tema ja veel mitme disaineri peas ning arvutites sünnivad Seletti vaimukad asjad. seletti.it

Lugu ilmus ajakirja Diivan juuni-juuli ühisnumbris. Telli ajakiri Diivan SIIT.