Mööblifirmad näevad metsikult vaeva, et nende looming tunduks huvitav kõigi virtuaalfantaasiate kõrval. Internet on väga inspireeriv, täis pööraselt häid ideid. Kuidas suudab Moooi oma värskuse ja uute, ennenägematute ideedega reaalses maailmas ikka veel üllatada?
On tõsi, et internet on väga lihtsaks teinud oma ideede levitamise ning paljud mõtted, mis ekraanil head välja näevad, ei pruugi realiseeruda. Paradoksaalsel kombel on isegi nendel samadel firmadel raske reaalsete toodetega pakkuda konkurentsi virtuaalsetele ideedele, mis pealegi ei nõua üldse nii suurt eelarvet, et ringlema minna. Virtuaalmaailm on väga inspireeriv, aga paraku jäävadki paljud disaintooted teise dimensiooni. Moooi eesmärk on olla sama inspireeriv, sama üllatav — aga ka reaalne, käegakatsutav. Meie ideed on hullud, aga erinevalt paljudest teiste hullude ideede autoritest suudame meie neid teostada.

Mis iseloomustab neid disainereid, kes on Moooist sellise märgi loonud?

Oleme koos Caspariga Moooisse algusest peale kutsunud andekaid disainereid ja otsinud koostöövõimalusi disainibüroodega, millel on meiega sama keemia. Sain oma pagasi kontseptuaalse disaini firmas Droog, mis tegi 1990ndatel sama fantastilist tööd. Mõnes mõttes Droog leiutas “virtuaalse disaini”, me tegime virtuaalseid prototüüpe. Praegu on see täiesti tavaline, et disainerid, ka meie disainerid, saavad rahvusvaheliselt palju tähelepanu internetis ringlevate piltide ja videote põhjal toodetest, mida reaalselt ei eksisteeri, mille prototüüpe isegi ei eksisteeri.
Alternatiivsed ideed on tänapäeval väga tähtsad. Kuidas saaks üks tool või valgusti tänapäeval veel üldse huvitav olla? Kõik, mis on reaalne, on hakanud kohutavalt igav välja nägema, igatahes mitte inspireeriv. See on päris keeruline probleem, millega me silmitsi seisame.

Mis teid inspireerib? Filmid, muusika, raamatud, disainiajakirjad?
Mul ei ole televiisorit, kodus kuulan palju muusikat, loen. Kuulan palju klassikalist muusikat. Bachi.
Kui mul oleks öökapp — aga mul pole ka seda –, oleks sellel raamatud, mis räägivad inimese kasvamisest, isiksuse arenemisest, mitte ilmtingimata ilukirjanduslikud raamatud.
Disainiajakirju seal ei oleks. Ma tõesti ei loe neid. Meil muidugi on kõik olulised disainiajakirjad stuudios olemas ja ma vahel tõesti lehitsen neid.
Vaatan, mitte ei loe. Ma hindan seda, mida disainiajakirjad teevad, aga seal ei ole minu jaoks midagi inspireerivat, ma pole nende auditoorium.

Kust te kuulete disainivaldkonnas toimuva kohta? Telerit ei vaata, ajakirju ei loe …?
Jah, tegelikult ei loe ma ka juba ajalehti päris ammu ja mul pole ka raadiot. Arvuti muidugi on, aga see on töö jaoks. Ma arvan, et kuulen asjadest tänaval, inimestega suheldes, lõunat süües. Ma ei tea, uudised lihtsalt on õhus ja ma ei usu, et miski oluline oleks minust mööda läinud. Aga ei, mul pole ühte kindlat allikat.

Mis on teie jaoks parim töökeskkond?
Kodu. Ma töötan ikkagi kodus. Stuudio on muidugi ka, seal me arutame ideed läbi, peame koosolekuid. Disain sünnib aga ikkagi kodus olles.

Kui palju te enda disainiprojekte teiste disaineritega arutate?
Mul on palju disaineritest sõpru, kellega ma koos ei tööta, ja teate, tavaliselt me ei räägi omavahel üldse disainist. On olnud väga huvitavaid vestlusi teiste disaineritega disainiteemal, aga reeglina me räägime millestki muust, kui kokku saame.

Millised on need disainerid, kelle loomingut te ise kõrgelt hindate?
See on väga pikk nimekiri! Väga pikk nimekiri! Kui algusest peale hakata, siis näiteks Michelangelo, Jeesus Kristus ja veel mitmed. Kas ma peaks ütlema, et ka jumal? Tema tegi maailma, mis on väga suur disainiprojekt. Vigu muidugi on … aga üldplaanis see ju toimib.

Aga mõni selline, kes on veel elus (et mitte öelda päriselt olemas)?
Philippe. Philippe Starck.
Tema on minu jaoks number üks. Philippe Starck on geniaalne disainer, ma ei usu, et oleks palju inimesi, kes sellele vastu vaidleksid.
Ta on suutnud luua vajalikke tooteid, aga ta on ka täiesti teisele tasemele tõstnud disaineri elukutse ja selle väärtuse. Ta on loonud uue arusaama sellest tavainimeste peas.
Isegi inimesed, kes ei tea tema nime, teavad ja mäletavad tema loomingut, vähemalt tooli ja sidrunipressi.

Kui oluliseks te peate keskkonnasäästlikkust ja jätkusuutlikku disaini?
Sellele lähenemiseks on mitu erinevat võimalust. Me töötame selle nimel, et meie asjad oleksid võimalikult kestvad. Asjad, mis on inimestele kogu eluks. Ajastul, kus kõike tarbitakse kiiresti ja visatakse siis kõrvale, tahaks ma, et mu loodud asjad jääks kasutusse võimalikult kauaks. Nii et mõnes mõttes peavad need olema ajatud, aga palju rohkem kui ajatud. Sellest me juba rääkisime, kui raske on teha reaalsesse maailma huvitavaid asju.
Ma tunnen üldiselt suurt lugupidamist nii meie endi, inimeste, kui ka maailma vastu, ma arvan, et hea ja kauakestev disain peaks nendest väärtustest lähtuma.

Rääkides disainist, räägite te tavaliselt palju armastusest, kirest.
Jah. Kui minu huvi oleks lihtsalt müüa nii palju kalleid diivaneid kui võimalik, ei jõuaks kuigi kaugele. Mind huvitab arhitektuuri ja disaini tähendus, küsimus, kuidas me saame maailma inimeste jaoks natukene meeldivamaks muuta.

Moooi disain võidab auhindu, aga olete ka ise ühe auhinna asutanud. Frame Moooi Award on saanud mõne aastaga väga prestiižseks. Mida te sellega tunnustada tahate?
See auhind on autoridisaini eest, erilahenduste eest. Disainerid suudavad luua midagi universaalset, tooteid, mis sobivad kõigile. Või vähemalt väga paljudele. Aga kas see on absoluutselt parim võimalik lahendus inimestele, meie klientidele? Me tahame, et ei kaoks kuhugi soov luua absoluutselt parim võimalik lahendus mõne konkreetse inimese, interjööri, ruumi jaoks. Me tahame toetada neid disainereid, kes niimoodi mõtlevad ja selle nimel töötavad.


Millisesse disaini te ise kõige rohkem usute?

Disaini, mida inimesed ei osta mitte ainult selle pärast, et see on neile vajalik, vaid sellepärast, et see teeb nad õnnelikuks.

Lugu ilmus ajakirja Diivan detsember-jaanuari numbris. Osta ajakiri poest või telli www.telli24.ee!