Koolilapse tuba peab olema mugav koht õppimiseks, kuid mitte nii mugav, et tekib soov hoopis õpikud nurka visata ja mugavas tugitoolis lõõgastuda. Millised on märksõnad, mis üht töökat koolilapse ruumi iseloomustavad?

Õige kõrgusega laud ja tool

Istumisel kogetav koormus ja vale istumisasend ei tähenda mitte ainult keskendumisvõime kaotust, vaid kahjustab ka laste kehahoiakut ja tervist, mistõttu spetsialistid soovitavad jälgida kirjutuslaua ja tooli kõrguse suhtes rangeid nõudeid.

Erinevas vanuses lastele soovitatakse erinevaid mööbli kõrguseid, mistõttu valides pead oma lapse vanusega arvestama. Kui on võimalik, siis vali ergonoomiline mööbel, mille kõrgust saab koos lapse kasvamisega muuta.

Tooli soovitatav kõrgus vastavalt vanusele:

  • Lastele vanuses 6 kuni 9 aastat, tooli istme kõrgus peab põrandast olema 35 cm.
  • Lastele vanuses 9 kuni 12 aastat, tooli istme kõrgus peab põrandast olema 40 cm.
  • Lastele vanuses alates 12 aastat, tooli istme kõrgus peab põrandast olema mitte vähem kui 45 cm.

Kirjutuslaua soovitatav kõrgus vastavalt vanusele:

  • Lastele vanuses 6 kuni 9 aastat, lauapinna kõrgus peab olema 55 cm.
  • Lastele vanuses 9 kuni 12 aastat, lauapinna kõrgus peab olema 63 cm.
  • Lastele vanuses alates 12 aastat, lauapinna kõrgus peab olema umbes 71 cm.


Piisavalt sahtleid ja riiuleid

Et laual ei tekiks segadust, on sahtlid ja riiulid elementaarsed. Hea, kui on võimalus luua hästi organiseeritud süsteem ning lapsel on võimalik ka teemade või ainete kaupa oma materjale jaotada. Küsimus ei olegi tihti selles, kui palju elamises ruumi on, vaid kui nutikalt on igale asjale oma koht leitud. Kindlasti tasub ära kasutada töölaua kohal või kõrval olev tühi seinapind. Abiks on ka mitmesugused hoiukastid, kuhu arhiveerida vanemaid õppematerjale.

Õige valgustus

Lugemiseks ja kirjutamiseks sobiv valgustus on koolilapse ruumi puhul üks tähtsamaid elemente. Valesti valitud ja puudulik valgustus raskendab keskendumist ning väsitab silmi, mistõttu ei lähe ka koolitööde tegemine nii ladusalt, nagu ideaalis minna võiks. Pikal ja pimedal talveajal on valgustusele tähelepanu pööramine veel eriti möödapääsmatu. Kuna talvel läheb varakult pimedaks, võiks isegi valgusküllasesse ruumi soetada korraliku kohtvalgusti, milleks võib olla kas suunatav laua- või põrandalamp, sobivasse kohta kinnitatav näpitsatega valgusti või laua kohale riiule alla süvistatud leedriba. Peaasi, et töötegemise põhivalguseks ei jääks laelamp.

Lugemisvalgusti juures on oluline, et seda oleks kerge seada sobivasse asendisse, eelkõige optimaalsesse kaugusesse vaadeldavast objektist ehk ideaalis muudetava kõrgusega. Mugav on kasutada lampi, mille kuppel on suunatav, valgusvihu laius küllaldane nii, et valgustaks ära kogu vajamineva ala. Lamp peaks jääma silmadest madalamale.

Päevasel ajal loomulikus valguses töötamine on ideaalne, kuid päike ei tohi ka otse silma paista. Võimalusel võiks jääda aken koolilaua suhtes külje peale, mitte otse ette või selja taha. Kui aken on otse lõunasse ja laud täpselt akna all, võiks kasutada akna ees korralikku rulookardinat.

Sobiv temperatuur

Õige valguse kõrval on keskendumiseks vajalik ka sobiv temperatuur. Kui ruumis on liiga külm või palav, langeb töövõime. Hea, kui talvel oleks toas vajadusel varuks täiendav radiaator ning kevadistel kuumematel ilmadel võimalus ruumi jahutada.

Õppimist soosivad värvid

Lastele mõeldud tuba võib olla mõistagi värvikam ja mängulisem, kuid seda ei tasu mustrite ja erksate värvidega üle kuhjata. Värvipsüüholoogide sõnul on keskkonnal ja värvidel meie keskendumisvõimele väga suur mõju. Milliseid värve tasuks kodukontorisse ja laste õpituppa valida? Mitmed teadlased väidavad, et oranž stimuleerib aju hapnikuvarustust ja mõjub hästi vaimsele tööle ja loovusele. Kui aga laps on niigi energiline, siis soovitatakse stimuleeriva oranži asemel rahulikumaid toone. Mitmed uuringud kinnitavad, et roheline värv soodustab keskendumist ja mõtteselgust ning rahustav sinine suurendab produktiivsust.

Vabane segavatest faktoritest

Keskendumiseks on vaja vaikust ning koolilapse tuba olgu ideaalis muust elamisest eraldatud. Ruumi ei tasuks tuua liiga palju tehnikat, mis kõik õppimist segama võõivad hakata - muusikakeskuse, teleri ja teiste ahvatlevate seadmete koht võiks olla elutoas. Töötegemist segab muidugi ka mobiiltelefon ning kui lapsel on õppimisega probleeme, tuleks seegi töötegemise ruumist eemal hoida.

Allikad: Shiftlearning.com, archute.com, K-Rauta, Hektor Light