Poolteist aastat tagasi ostetud maja kallal nokitsemist jagub ja üldiselt satun ehituspoodi vähemalt paar korda nädalas. Kui remondid oma vabast ajast vana maja, mitte ei tee täpse plaani ja ajakava järgi nullist uut, ei ole ka võimalik alati ette näha ja kalkuleerida, milliseid materjale ja millal vaja võib minna. Seega tuleb ehituspoodi minekut ikka ette. Kuigi ma ise ei ole ei vaktsiini ega maskivastane ja mõistan inimlikust aspektist, et haiglad on ülekoormatud ja koormust meditsiinile on vaja vähendada, ei saa ma ikkagi siiamaani aru, milleks oli vaja panna ehituspoed kinni? Eriolukorra ajal olid need ju lahti ja nakatumisnäitajad kukkusid kenasti. Lisaks ei kujuta ma hästi ette, kuidas nakatumine ehituspoes välja näeb, juhul, kui kõik maske kannavad ja ühegi inimesega seal ju nakatumiseks vajalikku 15 minutilist kontakti ei teki. Ehituspoodide ruumid on hästi ventileeritud ja avarad ning nende sulgemine tundus väga veider idee. Mida siis inimesed üldse tegema peaks, kui kuskil käia ei saa — remont ja aiatööd on ju suurepärane viis kodus vaba aja veetmiseks ja kontaktide vältimiseks. Kui ehituspoed on kinni, siis samal ajal käib mu elukaaslane rõõmsalt maniküüris ja tema sõbrannad kuskil rullmassaažis ja ripsmepikendusi panemas ehk teisisõnu “elutähtsaid” teenuseid tarbimas ja seda täiesti legaalselt. Meie piirangud panevad ikka tõsiselt imestama. Aga aitab nüüd kriitikast, läheme edasi viimase paari nädala ostukogemuste juurde.

Ka ühtegi ehituspoodi otseselt kritiseerida ei tahaks. Mõnes oli ostlemine mugavam ja läbimõeldum, teises keerukam ja ajakulukam. Tegelikkuses on kõik ehituspoodide töötajad ja manageerijad medalit väärt, et suutsid nii lühikese ajaga end täielikult ümber lülitada ja ehituspoes näen, kuidas vaesed müüjad tossud jalas reaalselt mööda saale ringi jooksevad, et ükshaaval ukse taga järjekorras seisvaid inimesi teenindada. Igast poest sain vajalikud asjad kätte ja midagi ostamata ei jäänud.

Bauhof

Eelmisel nädalal mõtlesin, et võiks kööki ühe vineerist riiuli teha ja selle jaoks oli vaja üht väiksemat vineeriplaati. Üldiselt on see selline materjal, mida eelistaks kohapeal näha, sest tihti on vineeriplaadid kuskil välialal niiskuse käes seisnud ja propelleris. Samuti ei tea iial, kas saad ilusa silmadeta vineeri või sellise, kus on ka puidusilmad sees.

Aga mis seal ikka, tuli katsetada e-poode ja leida sobivas suuruses plaat. Selleks vaatasin läbi erinevad e-poed. Peale pooletunnist surfamist jääb sõelale paar varianti K-Rautast ja Bauhofist. K-Rauta e-poes selgub, et toode on küll saadaval, kuid kättesaamine väljastuspunktist pole võimalik ja seda saab tellida ainult kulleriga. Plaadi hind 24,79 € ja kullerteenuse eest küsitakse 9,99€. 35 eurot paari riiulijupi jaoks mõeldud materjali eest tundub veidi palju (vt pildilt valminud riiulit).

Bauhofis on saadaval pisut väiksem vineerplaat ja soodsama hinnaga, kuid e-poes on kirjas, et seda vineerplaati e-poest ei saagi osta ja see on olemas ainult kaupluses. Uurin meili teel, kuidas oleks see vineerplaat siiski kätte saada. Vastus tuleb mõne minutiga ja mul soovitatakse drive-in alale minna. Sõidan kohale, ootan täpselt 35 minutit autoga järjekorras ja saan välialal olevas kassas toote eest maksta. Teenindajad on ülihõivatud, aga abivalmid ja saan oma toote kätte. Koos e-poes surfamise, meilivahetuse ja drive-in ala külastusega kulus toote soetamiseks aega umbes poolteist tundi. Ehk siis kolm korda rohkem, kui tavaolukorras.

Ehituse ABC

Järgmise asjana on vaja mööblivaha, millega riiul ja mõned muud varem liimpuidust tehtud riiulid üle käia. Aga ma päris täpselt ei teagi, millist vaja oleks. Tavaolukorras läheks poodi ja tutvuks tootevalikuga. Kunagi kasutasin ühte pooltahket metalltoosis vaha, mille nimi kuidagi ei meenu. Eriti raskeks lähebki ostlemine siis, kui sa ei tea tootenimetust ja ei oska seda ka millegi järgi otsida. Surfan taas e-poodides et leida "mööblivaha". Decora e-poes tuleb märksõnale 241 vastet, sealhulgas vahaküünlad, käsisaed, toalillede mullad ja muud asjasse puutumatud tooted. Õiget asja ei leiagi üles ja kannatus on juba katkemas. Osmo vedelaid õlisid ja õlivahasid, mida valikus on, ma ei taha ja mul on kinnisidee, et see peab olema just see sama metalltoosis toode, mille nime ma ei mäleta. Võimalik, et neil siis pole seda toodet.

K-Rauta e-poes annab "mööblivaha" otsing mulle tulemuseks 1114 mööblijalgadega seotud toodet ja saan aru, et just seda õiget vaha võingi tundideks otsima jääda.

Vahepeal googeldan lihtsalt internetist mööblivahasid, et ehk leian selle toote nimetuse, mida mõtlen ja et saaks tootja järgi e-poodidest edasi otsida. Leian midagi analoogset ja asun nüüd otsima poodidest toosis Liberoni mööblivaha. Bauhausis näiteks selgub, et see on sisevärvide kategoorias, kust ei oleks osanud seda otsida. Tootja nime järgi leian selle ka Ehituse ABC-st kus ta on “puidumesilasvaha” nime all, ehk siis väga keeruka märksõna all, mille peale on tõepoolest raske tulla. E-poe tootekategooriaid lapates ei ole võimalik mööblivaha juba sellepärast leida, et see on tõstetud “terrass ja hooldus” kategooriasse, kuigi tootekirjeldus ütleb, et toode sobib vaid sisetingimustesse mööblipindade, lõikelaudade, tööpindade jms toiduga kokkupuutuvate toodete hoolduseks.

Tundub, et e-poodide kategooriad on kohati läbi mõtlemata ja lõpuni arendamata ning enam-vähem mugavat ostuprotsessi saab oodata vaid siis, kui tead tootja täpset nimetust. Lihtsalt toote üldnimetusest jääb väheks. Mäletan, et ABC-s müüdi ka ilusaid pisikesi rannakive, mida kiviktaimlas kasutasin ja mõtlen,e t kevadiseks värskenduseks võiks ju paar kotti osta. Kindlasti ei mäleta ma täpset tootenime, aga õnneks ei ole “killustiku” otsimine midagi keerukat ja leian toote kiiresti. Maksan hilisõhtul e-poes, protsess on sujuv ja järgmisel päeval saan kaubale järgi minna.

Sõidan autoga drive-in alale, sest eeldan, et rasked killustikukotid saab ikka sealt kätte ja otse autosse tõsta. Tühjas hoovis on tõre töötaja, kes ütleb, et e-poe tellimusi sealt ei saa kätte ja suunab mind poe välisukse ette, kuhu on tekkinud inimestest järjekord. Seisan sabas ja kui järjekord minuni jõuab, on vaja ID kaarti, lisaks vaja tellimuslehele anda allkiri. Kokku 50 kilo kaaluvad killustikukotid pean vedama käruga autosse. Pole hullu. Kogu selle protseduuri juures oli kõige keerukam osa erinevate ehituspoodide e-poest toote ülesotsimine, millele kulus mul vähemalt tund aega. Kauba kättesaamisega ise läks aega kuskil 10 minutit ja järjekord oli üsna lühike.

Mõne päeva pärast on kiiresti vaja metallipuuri ning e-poega polnud aega jahmerdada. Pühapäeva keskpäeval sõidan otse poodi, mille eesruumi lastakse inimesi ükshaaval ning oma tellimus tuleb öelda prouale kassas. Järjekord ei ole isegi nädalavahetusel kuigi pikk ja kuigi inimesi lastakse kassasse ükshaaval, läks aega maksimaalselt aega 15 minutit. Milleks ma üldse enne selle e-poega vaeva nägin, kui asi nii lihtne on??

K-Rauta

Minu kallis kaasa on kuskilt tellinud 40 meetrise valgusketi ja tahab, et me talle koos äiaga õue paar pistikupesa paneksime ja selle soovi teeb ta teatavaks õhtul hilja, kui kõik poed on kinni. Et see tähtis asi meelest ära ei läheks, teeme tellimuse K-Rauta e-poest, kus on just kena veekindel kahene pistikupesa olemas, mille välimus prouale sobib. Selgub, et alla 20 eurost ostu e-poes sooritada ei saa. Võtan siis juurde mõned töökindad, pintsli ja pisut muruseemet ja jään kaupa ootama. See saabub kuue päeva pärast pakiautomaati. Vahepeal on naine aga kurjaks saanud ja öelnud, et ta ei jõua nädal aega oodata ja leian samasuguse pistikupesa mujalt ja kiiremini. Kiita võib aga K-Rauta drive-in ala, kus on väga suur valik ja saab ühest otsast välja ja teisest sisse sõita ning vahepeal kogu kraami mugavalt otse autosse tõsta. Seda võib tõesti soovitada, eriti seoses aiakaupade ostmisega. E-poega seonduv ei ole väga mugav.

Decora

Decorasse läksingi ostma sarnast pistikupesa, mida K-Rauta e-poest ootama jäin ja ära ei jõudnud oodata. E-poest sai edukalt tellida ka alla 20 eurost ostukorvi ja kaubale sai paari tunni pärast järgi minna. E-poes läks aega vaid mõni minut, kauba sai ka väga kiiresti laost kätte. Kindlasti tasub teada, et erinevad ehituspoed kasutavad kauba väljastamisel erinevat loogikat. Kui Ehituse ABC e-poe tellimusi väljastatakse esiuksest, kus tahavad oma kaupa saada ka lihtsalt käed taskus poodi tulnud inimesed eeltellimust tegemata, siis Decoras on see süsteem parem. Decoras (vähemalt Pärnus) saab tellitud kauba kätte laost ja esiuksel ostlevad need, kes pole ette tellinud. Palju mugavam!

Veel teisel korral ostsin Decorast valget värvi ja kuna seda ei olnud vaja toonida, oli asi lihtne. Kauba leidsin e-poest kiiresti ja ka järele minnes kulus kauba kättesaamiseks umbes 5 minutit. Seni vist kõige kiirem ja mugavam ostukogemus, mida võib soovitada.

Depo

Deposse sattusin üsna juhuslikult sealt mööda sõites ja ilma igasuguse plaanita midagi osta. Selle poega puudub e-poest ostlemise ja drive-in'i kasutamise kogemus, aga sattusin avatud aiaosakonda, mis oli muljetavaldavalt suur, aga millegipärast ostlejatest täiesti inimtühi. Sellegipoolest selgitas uksel seisev noor turvamees, et iga inimene peab võtma hajutamise mõttes ostukäru. Niisiis kärutasime koos prouaga kumbki oma suure käruga ja ostsime mitu kotti mulda, erinevate okaspuude istikuid, lilleseemneid, kive ja muud nodi. Üle pika aja oli väga kosutav inimese moodi ostelda. Ilmselt olid Depo trahviuudised pannud kliente arvama, et pood on kinni. Ehituspoe osa ise oli kinni ja esiukse ees võis märgata pisikest e-poe tellijatest saba, kuid suures ja avaras avatud aiaosakonnas haigutas tühjus, kuigi kaupa oli väga palju, mida aiahooajaks ostelda ja ka väga mõistlike hindadega.

Möödunud nädalate ostukogemuse kokkuvõtteks võib öelda, et asjad, mis vaja, said ostetud, aga tavapärasest suurema ajakuluga. Minu ostukorvid olid väikesed ja tooted üsna lihtsad. Ei kujuta ette, kuidas praegusel ajal saab valida põrandaplaate või parketti, mida tahaks enne ostmist näha ja käega katsuda. Kui värvikaardid saab müüja veel kliendile ukseni tuua, siis sadat parketinäidist vaevalt keegi ukseni tassima hakkab? Ka kruvisid ja igasuguseid vidinaid on ikkagi möödapääsmatu poes oma silmaga vaadata. Hea, et olen põrandatöödega ja üldehitusega juba enne neid jaburaid piiranguid ühelepoole jõudnud, aga tunnen kaasa neile, kes ei ole.

Valitsusele aga soovitaks sulgeda tselluliidimassaažid ja igasugused ripsmepikenduste töökojad, kus ollakse kliendiga tund kuni mitu tundi lähikontaktis. Ma ei ole küll arst ega viroloog, aga loogika ei suuda kuidagi lahti harutada, kuidas võiksin maskiga maskis kassapidajalt mõnesekundilist kaardimakset tehes viiruse külge saada või talle enda viirust edasi anda. Järjekorras selga trügivad inimesed võib eraldada mingisuguste lennujaamas kasutusel olevate lintidega või võib mõni turvatöötaja kahe meetri distantsi eirajaid korrale kutsuda. On ju teisigi ja leebemaid lahendusi, kuidas ehituspoed saaksid ohutult ostlejatele avatud olla.