1. Milliste sõnadega ennast tutvustaksid?


Töö mõttes käivitab mind uudishimu ja proovilepaneku soov. Oma brändi arendamine eeldab ettevõtlikkust ja töökust.

2. Kust kõik alguse sai ja mis on teinud sinust selle, kes oled?


Paljugi saab alguse juhusest. 2012. aastal oli elus hetk, kui tuli ümber mõtestatada oma eluolu ja tervise parandamiseks aeg maha võtta. Tegin ühe projektiga seoses Herbal mustri ja käisin seda kudumas. Tundsin suurt rõõmu. Aastaid olin taga ajanud ja teada tahtnud kõike uut, arendanud EKA-s tarkade tekstiilide väljatöötamist jm. Siis, kududes vanadel masinatel tavalise villase lõngaga, tekkis ootamatu rahulolu. Sel hetkel oli nn vana arhailine minu jaoks „uus must”. Äriplaani küll kohe ei tekkinud, aga sammhaaval liikusin uute mustrite ja kudumisvõimaluste poole. Sest see köitis ja andis võimaluse elus uus lehekülg pöörata.

3. Kuidas on möödunud sinu loomingulised aastad disainerina?


Loominguga tegelesin ka õppejõuaastatel, aga siis ei olnud see elatusallikas. Ettevõtjaks saades mõistsin täie selgusega, et kõik sõltub minust endast ning oskusest abilisi ja koostööpartnereid leida. Disainides tuleb mõelda kuludele-tuludele nii, et kvaliteet ei kannataks, kuid tooted oleks inimestele taskukohased. Nii et praeguse loomingu juurde kuulub paljuski selline balansseerimine. Mis ei tähenda, et ideedele rakendust ei tule.

Loomingulise töö eest olen saanud päris mitmeid tunnustusi, mis rõõmustavad, annavad tuge ja tiivustavad. On olnud võimalus näidata oma töid mitmetel rahvusvahelistel kuraatorinäitustel. On olnud ägedaid projekte ja ettvõtmisi, on olnud huvitav aeg.

Ma olen küll justkui tootja kaubamärgi Kelpman Textile all, aga kui mingi toote tegemine mind enam ei köida, seda rohkem ei tule. Samas, juba klassikaks saanud tooteid teen uutes värvides ikka.

4. Milliste raskustega oled silmitsi seisnud ja kas on asju, mida oleksid soovinud teada juba karjääri alguses?


Õppejõuna olin tudengite toetaja ja nende tööde promoja, tihti olin muidugi ka kriitiku rollis. Äkki seisin justkui teisel pool lauda ja arvustati minu tegemisi. Kõige raskem oli ennast turundada, on praeguseni.

Brändi arendamine kujunes näiliselt isevoolu teed. Mul polnud kohe n-ö valmis paketti – häid pakendeid, kodulehte jm. Teadsin, kuidas peaks korralikus disainifirmas olema, aga lihtsalt ei jõudnud kõigega tegeleda. Tootearendus tundus olulisem. Hiljem mõistsin, et mitmete otsustega oligi kasulik viivitada, kuni suund selgines.

5. Kas on välja kujunenud efektiivne töörutiin?


Tootmisrutiin on välja kujunenud, paljuski dikteerib seda oma brändipoe olemasolu. Hüpikpoe avamisest Telliskivi Loomelinnakus saab novembri lõpus viis aastat ja oleme päris poena ka püsima jäänud. Pood vajab alati midagi uut ja värsket, kaubavalikut dikteerib ka sesoonsus. Tööd on palju, aga päevad püüan siiski rutiinivabad hoida. Loomiseks on aeg-ajalt vajalik ka kreatiivne jõudeolek.

6. Kas mõtled tööd tehes keskkonnasäästlikkusele?


Mõtlen keskkonnasäästlikkusele kogu aeg. Kuna kõik meie kangad on originaallooming, ei rända jäägid prügikasti. Aja jooksul on neist sündinud erinevad tooted, nagu kindad, kapuutsid jm.

Kasutan Euroopas toodetud naturaalseid lõngu, mille valmistamise ja värvimise metoodika on tarbijale kahjutu. Kangad ja tooted viimistleme ilma kemikaalideta. Kasutan Euroopas sajandeid kasutuses olnud materjale, nagu vill ja lina. Väldin teadlikult puuvilla kasutamist, mille kasvatamine ja ületootmine on paljudes piirkondades veepuuduse põhjustajaks.

Lähipiirkondades väikses mahus toodetu eelistamine on Euroopas juba levinud mõtteviis. Loodetavasti juurdub rohkem ka meil.

7. Mis või kes inspireerib?


Sisustustekstiilide puhul mõtlen muidugi interjöörile, ent pleede võib kasutada ka eksterjööris ja lasta loodusel end inspireerida. Näiteks Herbal muster ja selle esimene erkrohelise taimemustriga pleed sündis kevadisel vitamiinivaesel ajal suurest igatsusest roheluse järele. Liana pleedil on lehestiku kasutamise jõulisem variant. Terra pleedide muster on sündinud lennukiakna vaatest, aga see on ka väga funktsionaalne interjööri sobituv erksa värvilaiguga aksessuaar.

Mind käivitavad tehnoloogilised võimalused. Sajandi alguses alustasin kangaste laserlõikusega ja olin vist Eestis esimene, sest terve laserlõikuse ettevõte kogunes vaatama, milline see tulemus siis on. Praegu on see juba laialt levinud tehnoloogia ja minul uudishimu sellega tegelemiseks kadunud. Oma kangad koon nii vanadel perfokaardiga masinatel kui ka moodsatel digitaalsetel žakaarmasinatel. Vanade masinatega töötades on kohati tunne, nagu õmbleks vana Singeri masinaga. Piiranguid on palju ja minu väljakutse on need ületada ja luua kavalalt erinevaid disaine. Moodsa žakaartehnoloogiaga on justkui kõik võimalik, aga ka selle juures kehtivad reeglid.

Inspireerivad ka inimesed. Seda eriti rõivaste ja aksessuaaride loomisel.

8. Milline on suurem eesmärk? Mis on see, millega soovid meelde jääda?


Nii kõrgelennuliselt ei olegi mõelnud ... et mis on minu mälestussammas. Väiksemaid eesmärke olen endale seadnud. Alustades oli üks soov muuta villatooted mängulisemaks ja vastuvõetavamaks. Kui kaheksa aastat tagasi alustasin, seostus paljudele sõna vill pigem millegi puise ja iganenuga, mida ihu lähedale ei sooviks. Tahtsin näidata, et nii ei pea see olema. Rõõm oli suur, kui minu esimesteks fännideks said just noored inimesed, kelle positiivne tagasiside julgustas edasi tegelema.

Villa negatiivne kuvand tundub, et ongi murtud. Järjest uusi tegijaid raporteerib, et kasutavad villast materjali ja et see on nii hea. Ongi hea. Eestis on villase kanga tööstusliku kudumise võimalus kadunud ja sellega seoses kaovad ka oskused. Sama on juhtunud või juhtumas Euroopas. Eesmärk on aidata veel oskajaid väiketegijaid, õppida ise ning olla neile tellijaks ja koostööpartneriks. Koon oma tekstiilid Soomes ja Lätis. Loomulikult on üks eesmärk teha kasutajat inspireerivat loomingut ja selle töö keskel ise rõõmu tunda.

9. Kuidas elab meie disain ja kas on põhjust tunda muret või rõõmu?


Meil on huvitav disainielu, palju väikseid mikroettevõtteid, palju käelist tegevust. Kui jätkusuutlik see igaühe jaoks on, on iseasi. Keeruline aeg on praegu meie kõigi jaoks, sest elukorraldus võib muutuda päevadega.

10. Milline oleks sinu soovitus algajale kolleegile?


Leida see uus ja oma toode, mitte jäljendada olemasolevaid. Kui lood tooteid, mis ennast kõnetavad, leiad ka mõttekaaslasi, kes neid vajavad.

11. Lemmikobjekt enda loomingust.


On olnud õnnestumisi, aga olen ikka uue otsingul. Kui teen näiteks rõivakollektsioone, siis pärast pildistamist kaotan nende vastu justkui huvi. Sellega on punkt pandud, aeg on mõelda uuele kooslusele. Olen loonud väga palju mustreid, aga ka mitmeid disaine eri põhjustel kõrvale tõstnud, et neid enam ei koo. Aga on enim äratuntavaid mustreid, millest ma justkui ei saa vabaneda, sest neid nõutakse. Lepin siis nende kui klassikaga.