Reisihuvist alguse saanud firma ei ole kärpinud asutajate maailma avastamise huvi ja võimalusi seda töö kõrvalt teha — üks asutajatest Markus Marks teeb hetkel juba mitu kuud kaugtööd Vietnamist, nii tema kui brändi turundusjuht Hannaliis Ruuven olnud suurema osa ajast viimased poolteist aastat. Kairi jõudis just tagasi Jaapani reisilt ning kohtusime temaga Bold Tuesday avaras ja päikeseküllases kontoris Tallinnas Tatari tänaval, et rääkida maailmakodanikelt maailmakodanikele suunatud brändi sünnist ja igapäevatöö korraldamisest globlaaset haaret omavas pisikeses disainiettevõttes, kus neljast töötajast kaks töötajat käivad kontoris vaid paar korda aastas.

Foto: Bold Tuesday asutajad Kairi Kuuskor ja Markus Marks

“Olen ise ka selline inimene, kellele meeldib reisida ja meeldib kaarte seinale panna. Märkida ära, millistes riikides või linnades olen käinud. Aga kogu kaardivalik oli nii kirju, mu enda kodu aga väga mustvalge, ükski neist ei sobinud,” räägib Kairi firma sünnist, mis on tänaseks müünud kaarte rohkem kui 60 riiki üle maailma ja mille tegemisi on kajastanud rahvusvaheliselt nii Vogue, Elle Decor, GQ, Art of Design kui mitmed teised. “Alguses olid maakaardid meie jaoks kõrvaltegevus, millega alustasime 2013. aastal. Meil oli siis oma tootedisainibüroo. Kuni ühel hetkel oli see kõrvaltegevus kasvanud nii oluliseks, et leidsime — läheme ainult sellega edasi.”

Globaalselt arusaadav minimalism

Eesti turul võeti Bold Tuesday kohe hästi vastu, samuti Soomes. Ka Suurbritannia turule sai bränd päris kiiresti. Rahvusvaheline turg on ka peamine põhjus, miks Eesti kaartide mõte pole seni teostunud — iga kaardi minimaalne tiraaž on 1000 ning ainult ühele väiksele turule suunatud kaarte pole seega mõtet teha. Seni on populaarseimaks kaardiks olnud “List of Countries”, kus kõik maailma riigid on järjestatud suuruse järgi. Ent ka uus, maailma pealinnade tänavavõrku kujutav kaart kogub kiiret populaarsust.

Kui esimeste hulgas olnud kaart “Color World” lubas soovi korral värvida külastatud riigid ja muuta kaart värvilisemaks, siis edasi on kaardid muutunud järjest graafilisemaks, detailirohkemaks ja jäänud mustvalgeks. Oma minimalismiga haakuvad nad hästi üle maailma populaarse skandinaavialiku stiiliga interjööris.

Foto: Polaaralade kaart kajastab hetkeolukorda poolustel ja on soojeneva kliimaga planeedil mõne aasta pärast paraku aegunud.

Pealtnäha lihtne idee hea disainiga kaarte teha pole päriselus nii kerge, sest riike võib juurde tulla ja kaduda, riigipiiride asukohad võivad muutuda praktiliselt üle öö, nagu Ukraina ja Venemaa vaheline sõda on tõestanud.

“Kui me alustasime, siis ma ei osanud arvata, et see kõik on nii poliitiline,” märgib ka Kairi. Bold Tuesday lähtub praegu ÜRO riikide nimekirjast. “Aga mäletan, et Šoti referendumi eel hoidsime küll ühte trükki kinni, et tulemus ära oodata — kas tuleb üks riik juurde panna või mitte. Ja kord olid meil kaardid pikalt India tollis kinni, sest keegi oli saadetise avanud ja leidnud, et see India piir Kašmiiri piirkonnas pole päris korrektne tema meelest.“

Soojenev kliima muudab maakaarte

Sama lugu on möödunud aastal välja tulnud polaaralasid kujutava kaardiga, mis sündis koostöös Noore Eesti arhitekti ning polaaralade entusiasti Mari Hundiga. See on seni ainus kaart, mille disaini osas on koostööd tehtud. Mari, kes tegi oma lõputöö polaarjaamadest ning armastab arktilisi alasid oli Bold Tuesday asutajatega tuttav juba EKAs õppimise ajast ning pakkus selle idee ise välja. Kaartide fookuses on maailma kõige külmemad alad, põhja- ja lõunapoolus, Arktika ja Antarktika ja mis annavad aimu, kui suur osa nendest on tegelikult kaetud jääga. Kuna kliima soojeneb ja poolused sulavad, kajastavad kaardid ikkagi hetkeolukorda ning on mõne aasta pärast paraku vananenud.

Foto: Sel kevadel tuli välja Bold Tuesday uusim kaart “Capitals of the World”, millel on külg külje kõrval kujutatud kõik maailma pealinnad: kokku 201 pealinna 196st riigist.

Ideid kaartide tegemiseks meie planeet pakub, kuid arendus käib juba ka täiesti uute toodetega. Aastatega on tõsistel fännidel seinad kaarte täis saanud, aga kuna firma käekiri meeldib üsna paljudele ja klientide tagasiside on olnud toetav, on see julgustanud arendama ka muid tooteid, millega veel sel aastal välja tullakse. Aastatega on kasvanud julgus testida veel arenduses olevaid mõtteid klientide peal ning samuti õpitud saadud tagasisidet tootearenduses kasutama.

Järjest rahvusvahelisemaks muutuva firma jaoks on ilmselt paratamatu ühel hetkel suurem laienemine kui kahest nelja inimeseni kasvamine. “Alguses olime Markusega ikka kohutavalt halvad delegeerijad,” tunnistab Kairi. Tänaseks on just turundusega seonduvaid töid palju enda käest ära antud. Ainus, mida enda käest kunagi ära anda ei plaanita, on tootearendus, sest see kujundab firma näo. Brändi asutajate ja arendajate viibimine eri riikides ja ajavööndites pole tänapäeval mingi probleem ja töökorraldust ei sega. Ainult vahel, kui lihtsam oleks mõnda materjali käega katsuda kui sellest kirjelduse põhjal aru saada, teeb see otsuste langetamise keerukamaks.