Mida pead teadma mootorsaega töötamisest, et näpud alles jääksid?
Vaatamata kõigile viimastel aastatel tehtud muudatustele on mootorsaag siiski ohtlik tööriist. Seda kasutatakse palju koduses majapidamises – nii talveks küttepuude tegemiseks kui ka maja ümbruse korrastamiseks suuremast võsast. Kahjuks juhtub töö käigus siiski ka õnnetusi, millest suurem osa toimuvad tagasilöögi tõttu. Kui saeplaadi nina või tipp puutub vastu puud või kui puu sulgub ja kiilub saeketta lõikesoonde kinni, tekibki ohtlik tagasilöök, millel võib olla õnnetu tagajärg. Veel võib sae vibratsiooni tõttu pikaajalisel kasutamisel tekkida sõrmedes tuimus ja müra tõttu kuulmislangus. Siin on välja toodud mõned olulisemad turvalist kasutamist tagavad mootorsae osad.
On/Off nupp
On/Off nupp on sae küljes selgelt markeeritud ning paigutatud kohta, kus ei saa sellele kogemata pihta minna. Nupule hakati pöörama suuremat tähelepanu, sest varem oli nupp ligipääsetavamas kohas ning juhtus mitmeid õnnetusi, kui saag lülitati puu langetamise ajal kogemata välja.
Eesmine kaitse
Nagu nimestki võib arvata asub eesmine kaitse eesmise käepideme ees, et kaitsta kätt saeketi peale kukkumast, kui see peaks käepidemelt maha libisema. Paremakäeline saekasutaja hoiab eesmise käepideme peal alati vasakut kätt ning paremat tagumisel käepidemel, vasakukäelisel on käed vastupidises asendis. Mitmetel mootorsae mudelitel toimib eesmine kaitse ka ketipidurina ehk keti saab seisatada kaitset endast eemale lükates.
Ketipidur
Ketipidur seiskab keti hetkega ka siis, kui sae mootor edasi töötab. Õnnetuste vältimiseks ei hakka kett uuesti liikuma enne, kui pidur on spetsiaalselt maha võetud. Tagasilöögi korral viskub sae ots suure jõuga üles kasutaja poole, mis muudab sae juhtimise väga raskeks. Kui tagasilöök juhtub, siis saekett peatatakse hetkega ning nii välditakse sisselõikeid, kui kasutaja peakski saeotsaga pihta saama. Tänapäeval on mitmed mudelid varustatud juba automaatsete piduritega. Kui pidur sae töötamise ajal aktiveeritakse, vabasta kohe gaasipäästik, et mootor välja lülituks.
Gaasi turvapäästik
Gaasi turvapäästik asub sae tagumise käepideme peal. Keti liikuma panemiseks on tarvis alla vajutada nii gaasi turvapäästik kui ka gaasipäästik. Nii on võimalik vältida keti liikumist, kui mõni oks töö käigus gaasipäästikule pihta läheb.
Ketipüüdja
Ketipüüdja asub mootori all saeplaadi lähedal. Selle ülesanne on püüda kett kinni ja takistada seda sae kasutajale pihta lendamast, kui kett peaks purunema või plaadilt maha jooksma.
Summuti
Summutil on kaks ülesannet – juhtida kuum ja mürgiste aurudega õhk eemale kasutajast ja mootorist ning vähendada mootorsae tekitatavat müra.
Saeplaadi kate
Saeplaadi kate on tavaliselt valmistatud tugevast plastikust ning on mõeldud katma saeplaati, kui saagi parasjagu ei kasutata. See kaitseb nii saagi kui ka kasutajat kahjustuste eest sae transportimisel ja hoiustamisel.
Saekett
Õige saeketi valimine on osa mootorsae turvalisest kasutamisest. Iga tootja valmistab vastavalt oma mudelitele ka sobivad ketid, mis on tehtud saeplaadiga täpselt kokku sobivaks, et vähendada õnnetuste riski. Saekett peab alati olema õigesti peale pingutatud ja saeketi hambad teritatud.
Enne mootorsae kasutamist tuleb kindlasti oma masinat tundma õppida ja tutvuda ka turvanõuetega. Ohutuks töö tegemiseks tuleks alati kanda ka turvavarustust, mille hulka kuuluvad pikad saepüksid, pluus, kindad, kiiver, tugeva ninaga töökingad, kõrvaklapid ja kaitseprillid. Kõik see on vajalik ikka selleks, et õnnetusi vältida ja õnnetuse juhtumise korral kahjusid vähendada.
Allikas: dreamlandsdesign.com
LOE LISAKS: