Peaaegu iga päev pöörduvad vanemaealised ööpäevaringse koduabi teenuse poole, ent teevad seda viimases hädas. „Oleme märganud, et eakad on tihti kimpus lukkudega, mis lähevad katki ja inimene jääb ukse taha. Samuti on katsumuseks aknad või rõdu uksed, mis ei taha sulguda,“ rääkis ERGO koostööpartner, ööpäevaringset koduabi teenust pakkuv OÜ Roheline Laine operatsioonide juht Toomas Salumaa.

Näiteks meenub Salumaale jaanuarikuu alguses toimunud juhtum, kus vanemaealise proua rõduuks ei tahtnud enam sulguda ja jäi mitmeks päevaks avatuks. Väljas oli null kraadi ringis. Juhtumi teeb traagiliseks asjaolu, et klient oli samal ajal haige ning veetis 2 ööpäeva köögis pliidi ahjusuu ääres koos oma kassiga enne kui talle meenus, et tal on koduabi teenus. Pärast helistamist tuli kohale koduabi partneri, kes sulges rõduukse vana lingiga ning nõustas klienti edasiste sammude osas.

Koduabi hinnangul pöörduvad eakad nende poole sageli ka veetorude purunemise korral ja sellisel juhul läheb abi kutsumisega väga kiireks. Kui koduabi lõpuks kõne saab, on inimene tihti juba üsna närvis ja võib probleemi kirjeldamisega hätta jääda.

Näiteks tuli kõne vanemalt proualt kelle vannitoas pritsis torust vett. Proua oli väga mures ja nuttis, aga täpsemalt ei osanud olukorda kirjeldada. Kohale jõudes selgus, et segisti tihendid olid läbi ja tehnik vahetas need uute vastu. Veekahjustused ei olnud veel alla korrusele jõudnud levida, kuna seekord sai probleem kiiresti likvideeritud. Salumaa lisas: „Alati nii hästi ei lähe ja mõnikord tuleb inimene asenduspinnale viia kuni kahjustuste likvideerimiseni. Tõsiseimate juhtumite korral on hea kui eakale on tehtud kodukindlustus, mis kompenseerib nii asenduspinna kulud, alumisel korrusel tekkinud veekahjustuse kui ka enda korteri taastamise.“

„Soovitame koduabi telefoninumbri kodus nähtavale kohale kinnitada ja selle ka telefoni salvestada. See tagab kindlustunde nii eakale kui ka temast hoolivatele inimestele, kes elab eemal ja mõnikord isegi teises riigis ning ei saa alati appi tõtata,“ rääkis ERGO kindlustuse kodukindlustuse tootejuht Annika Mällo.

Uuringu kohaselt juhtuvad eakatel kõige sagedamini kodused õnnetused seoses koduse vara purunemisega. Enamasti ei vaja see kiiret reageerimist, kuid sekeldusi toob kaasa piisavalt. „Lisaks muredele koduelektroonikaga tuleb ette ka probleeme tehnosüsteemidega, näiteks veab soojuspump alt või läheb boiler katki,“ rääkis Mällo.

ERGO kindlustuse sõnul tellivad eakatele kodukindlustuse sageli nende nooremad pereliikmed, kes aitavad asju ajada, vanemate eest kahjuavaldust esitada ja jäävad sageli ka kontaktisikuks. Samas toonitab koduabi operatiivjuht Toomas Salumaa, et õnnetuse korral on väga oluline, et vanemaealised inimesed saaksid operatiivselt ise nende poole pöörduda ja olukorrast otse ülevaate anda. Koduabi numbrile saavad ööpäeva ringselt pöörduda ERGO kodukindlustuse Maksi paketi omanikud ja sealt saab kohest abi olukorra lahendamiseks.