Viis sammu: kuidas sünnib kvaliteetne Eesti disain


Viis sammu: kuidas sünnib kvaliteetne Eesti disain
Oot-Oot Studio

Disain ümbritseb meid kõikjal. Kui oled hoidnud käes telefoni, sõitnud jalgrattaga või istunud tugitoolil, saad julgelt väita, et oled selle kunstiga kokku puutunud. Küll aga on disainil ja disainil vahe. Selleks, et see oleks kasutajasõbralik, tuleb arvestada paljude erinevate teguritega. Oot-Oot Stuudio selgitab, mis on need viis sammu, mille tulemusel sünnib hea Eesti mööbel.

1. samm: pane paika lähteülesanne

Lähteülesanne on üks olulisemaid etappe disainiprotsessis. See kätkeb endas turuvajaduste kindlakstegemist. Oluline on välja selgitada, millised on need omadused ja vormid, mida inimesed meie ümber vajavad ning ootavad. Kui disainitav toode ei vasta inimeste vajadustele ega ootustele, ei ole sellel ka turgu.

Olles tegutsenud mööbliturul praeguseks juba kümme aastat, on Oot-Oot Stuudio uurinud klientidelt pikka aega, milliseid tooteid otsitakse. Turusisendi tulemusena sai paika ka lähteülesanne Oot-Oot Stuudio tugitooli Voog loomiseks. Selgus, et puudust tuntakse tugitoolist, mis oleks ühel ajal lihtne ja voolujooneline, ent toetaks korralikult ka selga.

2. samm: visanda toode

Kui lähteülesanne on paika pandud, järgneb toote visualiseerimise protsess. Hea disainer mõtleb toodet paberile joonistades läbi korraga nii esteetilise kui ka tehnilise poole. Tootest, mis on küll ilus, kuid ebamugav, ei ole kasu mitte kellelegi. Seetõttu saab disainist hea disain vaid juhul, kui disainer hoiab end kursis ka tootmise tehnoloogiliste võimalustega ja oskab neid kõrvutada visuaalsete lahendustega.

Oot-Oot Stuudio tugitooli Voog väljanägemine visandati paberile lausa 270 korral, enne kui leiti disain, mille puhul mängivad tehniline ja esteetiline pool kõige tõhusamalt kokku.

3. samm: konstrueeri toode arvutiprogrammis

Arvutiprogrammis pannakse paika toote tehniline raamistik ja parameetrid. Selles etapis saab kindlaks, mis materjale ja kui suures mahus on mõistlik kasutada, et toode oleks ergonoomiline ja kestev.

Tugitooli Voog tehniline lahendus on keeruline: tool on konstrueeritud tugevale metallraamile, selle vorm on valmistatud kõrgsurvevalu tehnoloogial, et Voogi eluiga oleks pikk ja ta järgiks selja kumerusi.

4. samm: valmista prototüübid

Kui toote visuaalne ja tehniline pool on paigas, on aeg asuda prototüüpe valmistama. Enne tootmisesse paiskamist tuleb toode valmis teha ka füüsilisel kujul, sest üksnes nii saab aimu, kuidas mängib välja paberile visandatud ja arvutiprogrammis konstrueeritud lahendus reaalses elus. See on disainiprotsessi kõige pikem osa, mis võib sõltuvalt toote keerukusest kesta mõnest kuust poole aastani. Prototüüpimine on täppisteadus – see eeldab kannatust, sest muudatusi võib esineda mitmekümneid.

Mööblitööstuses peab näiteks jälgima muu seas seda, kui hästi sobitub kangas tootele. Kuivõrd iga kangas venib isemoodi, on vaja perfektse sobivuse eesmärgil luua lõikeid korduvalt ja igale kangale eraldiseisvalt. See teadmine tuleb üksnes siis, kui näha toodet füüsilisel kujul. Tugitoolile Voog tegi Oot-Oot Stuudio tervelt 38 erinevat kangalõiget.

5. samm: juuruta toode tootmisesse

Disainiprotsessi järel tuleb energia suunata toote tootmisesse juurutamisele. Selles etapis on oluline kindlustada, et kõik toote valmimises osalevad pooled saaksid vastava väljaõppe ja toode jõuaks valutult lõpptarbijani.

Disain on kahtlemata aeganõudev, keerukas ja oma olemuselt holistiline protsess, mis peab arvestama mitte üksnes toote elementide omadustega, vaid ka nende omavaheliste suhetega, selleks, et tulemus tuleks harmooniline.

Oot-Oot Stuudio seisab hea selle eest, et mööbel oleks valmistatud hingega ja liigselt kiirustamata. Nii kestis tugitooli Voog tootearendus ideest teostuseni ligi poolteist aastat. Hiljuti valmisid ka kauaoodatud Voogi järi ning uus tugitool Noa.