Habitare mess toimub põhjanaabrite soomlaste juures juba 1970-ndatest alates. Tänavu väisas messikeskust 59 200 külastajat ja oma toodangut näitas 470 ettevõtet. Esmapilgul tundub, et selliste numbrite taustal on ju raske vaatajat igal aastal millegagi üllatada, sest kui palju neid eriliste toodete loojaid ikka Skandinaavias olla saab ja kas igaks aastaks uusi tooteid leiutada jõutakse. Aga jõutakse. Ilmselt soosib seda ka kinnisvarabuum ja kerkivad uusarendused, mis kõik sisustamist vajavad. Muidugi oli messil palju tuttavaid tegijaid, aga kohata võis ka täiesti uusi tulijaid, kes on tegutsenud vähem kui aasta aega.

Külluslikud värvid

Kui peatuda praegustel sisustussuundadel, siis kõige rohkem püüdis messil pilku enneolematu värvimäng. Kui skandinaavlased on ikka armastanud imetlusväärse järjepidevusega musta, valget ja halli, siis viimasel ajal on võetud suund kirevama koloriidi poole. Värvides kohtas palju pastelseid toone, aga ka lopsakaid marjavärve: punaseid, oranže ja roosasid ning nende eri varjundeid.

Eriliselt julge väljapanekuga üllatasid tänavused sisustusnäituse “Signals” kuraatorid-sisekujundajad, kes sisustavad igal aastal peamiselt Soome tootjate valiku põhjal eksperimentaalsed näidistoad. Kui tihti jääb sisekujundaja loovus konservatiivse maitsega kliendi soovide varju, siis Habitare jaoks loodud ruumides näeb tavapärasest kordades julgemaid valikuid.

Ajatud vormid uues kuues

Monokromaatilise koloriidi kõrval – millel põhjamaa inimene kuidagi minna ei taha lasta – on teiseks suunaks möödunud sajandi keskpaigast pärit vormid. Iseenesest on see mõistetav, sest siis saavutasid Soome ja Rootsi tootedisainerid üleilmset menu ning ajatu Skandinaavia stiil on muutunud tänapäeval klassikaks. Sellega võib julgesti oma elamist sisustada, kartmata seejuures, et interjöör kümme aastat hiljem igavusest haigutama ajab või luitunult vanamoeline välja näeb.

Messil kohtas brände, kes on hakanud vanade jooniste järgi taas uut mööblit tootma. näiteks Ornäs, mis teeb kummarduse Soome 1940–1970ndate aastate ühele tuntuimale disainerile Carl-Gustaf „Nalle” Hiort af Ornäsele. Nendest kümnenditest pärit mudelid on jätkuvalt populaarsed ja mõjuvad nüüdisaegses interjööris vägagi tänapäevaselt.

Veelgi enam võis näha vanade sissetallatud mustrite uusi tõlgendusi ja mängulisi variatsioone. Näiteks on põhjanaabrite Muubs võtnud aluseks sajandi keskpaiga minimalistliku disainikeele. Vanad ja auväärsed käsitööoskused on miksitud pisut mängulisemalt moodsamate joonte ja materjalidega. Ohtrasti kohtab nende loomingus betooni ja metalli.

Külm ja karge betoon on interjööris jätkuvalt kuum teema. 

Mis puutub materjalidesse, siis musta mati värviga kaetud metall on kahtlemata üks ilming, mis on juba mõnda aega areenil olnud ja mis ei näi ka kuhugi kaduvat. Ilmselt on sellest kujunemas praeguse ajastu tunnusmärk, sest konkreetse joonega ülimasse minimalismi langevaid metalldetaile kohtas messil tõepoolest palju. Tume metall loob põhjamaises interjööris puidu ja helgete toonidega kena kontrasti ning on ka materjalina ülimalt vastupidav ja praktiline.

Karge metall ja soe puit on üksteisele suurepäraseks täienduseks.

Looduslike materjalide jätkuv võidukäik

Looduslikud materjalid ja kaunid puidumustrid on teiseks märksõnaks, millega tänavust Habitaret iseloomustada. Õigemini on puit olnud põhjamaades alati au sees, kuid ikka ja jälle otsitakse uusi viise, kuidas seda disainis ja sisekujunduses väljendada. Põnevaimaks leiuks uute tulijate seas on Soome bränd Woodio, kelle missioon on toota pisikestest puitlaastudest, keskkonnasõbralikku polümeeri valatud kraanikausse.

Woodio valamud valmivad õhukestest puitlaastudest.

Ehedate puidumustrite esiletoomine iseloomustab ka praeguseid köögitrende. Tundub, et kõrgläikega mööbli aeg on lõplikult ümber saanud ja pilk on pööratud rohkem mattide pindade ja naturaalse ilmega materjalide poole. Muidugi ei tähenda see ainult täispuitu ja looduslikku kivi. Topi Keittiöt tutvustas messil näiteks spoonitud puiduga köögimööblit ja komposiitmaterjalidest töötasapindu.

Köögitrendid soosivad praegu matte pindu ja puidumustreid.

Ka trendikas siseviimistluses kohtab puitu igal sammul. Ja mis olekski skandinaaviapärasele mööblile ja rõõmsatele toonidele sobivaimaks taustaks kui jalale mõnus ja silmale ilus puitparkett? Sellel hooajal domineerivad matid, tagasihoidlikud ja silmale peaaegu märkamatud pinnad, mis ei röövi enesele liialt tähelepanu ning lasevad sisustusel kenasti esile tulla.

Tagasihoidlikuks jääv puitparkett aitab sisustusel kenasti esile tulla. Puitparkett firmalt Tarkett. 

Eesti disain messil

Soomlastel astuvad usinasti kannul ka Eesti disainerid, kes ei jää ei disaini ega kvaliteedi poolest põhjanaabritele kuidagi alla. Eesti tootjatest olid messil esindatud Oot-Oot, Woolish, Bellfire ja Softrend. Eraldi messiboks oli pühendatud Pärnus tegutsevatele disaineritele-ettevõtetele.

Uus bränd Pehmö – loojaks Mairi Laide – näitas Habitarel metallraami ja pehme polstriga pinke, millele võib praktilist kasutust leida kõikjal, kus on vaja ühendada pingi ja riiuli omadused. Mairi Laide sõnul hakkas talle meeldima idee minimalistlikust metallraamist ja lopsakast nööbipolstrist ja nii sündiski idee Pehmö signatuurpingist.

Pehmö pinkide disainis kohtub minimalism lopsaka nööbipolstriga.

Pesureste, -redeleid, -korve ja -nööre tootev bränd Pesuliisu sündis ühes pisikeses ahiküttega Pärnu korteris, kus oli vaja mugavalt ahju ääres pesu kuivatada. Kaubanduses leiduvad restid ei olnud ei kenad ega praktilised ning nii tekkis mõte disainida silmale ilusad vannitoaaksessuaarid, mida ei pea kapisügavustesse või panipaikadesse peitma. Nii ju hea disain tihti sünnibki – vajadusest paremate asjade järele.

Pesuliisu disain on ehe näide sellest, et ükski tarbeese ei pea olema kole – isegi mitte pesukuivatusrest, mida tihti panipaikadesse peidetakse.

Kodumaist kasevineerist lastetoamööblit esitles Pärnu ettevõte 123OK. Suvepealinna disaini esindas ka juba mõnda aega turul olnud televiisorialuseid disainiv ettevõte Jalg.

Vaata rohkem trendinäiteid galeriist:

LOE LISAKS: