Eesti Kunstiakadeemia disainiosakonna rajajalt Bruno Tombergit pärineb ütlus, et hea disainer on eelkõige hea inimene. Kas see väide peab ka sinu puhul paika ja kui tihti disainid esemeid lähtuvalt vajadusest?

Disain ongi minu jaoks probleemide lahendamine ja igapäevaelu kergemaks muutmine. Sealjuures püüan jälgida, et ese oleks nii funktsionaalne, kui ka esteetiliselt ilus.
Vaas nimega PI-NO-PI-NO sündis isiklikust vajadusest — iga kord, kui keegi kinkis lilli, olime abikaasaga hädas ja ei leidnud lillede jaoks sobiva suurusega vaasi. Universaalset ja perfektset vaasi ju lihtsalt ei ole — ilmselt on see mure paljudele tuttav. PI-NO-PI-NO kõrgust saab kergesti kohandada lillede mõõtudega ja ka vaasi värv on tänu eemaldatavatele klaasrõngastele muudetav. Sel hetkel, kui ese ei ole vaasina kasutuses, saab sellest tekitada ilusa puitkaanega hoiukarbi.

Foto: Reguleeritava kõrgusega lillevaas PI-NO-PI-NO

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi ajutisel näitusel võib praegu näha sinu Vanamo lampe — räägi palun, mille poolest need on erilised?

Vanamo lamp on inspireeritud Soome taimestikust. Vanamo (eesti keeles harjakkuljus - toim.) on pisike, poolarktilist kliimat armastav metsalill, mille kellukakujulised roosad õied lõhnavad eriti just öösel. Inspiratsiooni valgustiks sain Lapimaal Karesuvantos suvitades. Sealne loodus on nii hall, et isegi pisikesed lilled suudavad seda tohutult rikastada. Kuigi elan praegu Helsingis, kogun inspiratsiooni endiselt loodusest. Olen sündinud pisikeses Tornio linnas ning aeg-ajalt tekib mul suur tung maale põgeneda.

Mitmed sinu töödest mängivad kunsti ja disaini piiril. Näiteks Tyyni peegel, mis on inspireeritud Soome järvemaastikest on tõeline kunstiteos. Kas sinu jaoks peab olema disain vaid lihtne ja funktsionaalne ese või peaks see sisaldama ka kunstile omast kontseptsiooni?

Minu jaoks peaks disaini taga olema olema kandev idee ja oma tähendus. Tyyni peeglid disainisime koos oma abikaasa Tuuka Tujulaga. Peegelmaastik on inspireeritud Lapimaal asuvast maalilisest Kilpsijärvist, kus igal suvel peatume. Lihtsalt ühel päeval mõtlesime, kuidas neid kauneid vaateid disainikeelde valada ja nii see peegel sündiski.

Fotod: Peegel Tyyni



Sinu disain paistab silma innovaatiliste materjalide ja ökoloogilise mõtlemise poolest — näiteks Rimpi akustilised seinapaneelid on valmistatud kohalikust orgaanilisest turbast. Kui oluline on sinu jaoks looduslähedus ja disaini säästev aspekt?

Arvan, et ökoloogiliselt puhtate materjalide kasutamine on ülivajalik. Rimpi kollektsioon saigi alguse ideest leida akustiliste omadustega tootele loodussõbralik, kuid kvaliteetne ja püsiv lahendus. Kollektsiooni juures on lisaks turbale kasutatud ka ümbertöödeldud jäätmeid.

Fotod: Valgusti ja akustiline seinapaneel sarjast Rimpi

Kui oluline on säästev disain Soome tarbijale? Mulle tundub, et soomlased on väga agarad kõiges, mis puudutab taaskasutust või ökoloogilist mõtteviisi? On see alati nii olnud?

Praegu on see teema üha enam aktuaalseks muutumas. Loodan ka ise, et inimesed taipavad osta asju, millel on pikem eluiga ja mis ei ole vaid kiirtarbimiseks mõeldud trendikaup. Samuti on siin au sees taaskasutus, mida ka ise väga hindan. Leian, et meil on võimalus tuleviku üle otsustada ja peaksime seda tegema targalt.

Fotod: Valgustid Utu ja Vanamo Pendant, nagid sarjast Hapero.

LOE LISAKS: