Liisu Arro unenäolised portselannõud kannavad edasi perekonna pärandit


Liisu Arro unenäolised portselannõud kannavad edasi perekonna pärandit
Foto: Arro Keraamika

Kohtasime Liisut ja tema loomingut veebruari keskel Frankfurdis toimunud rahvusvahelisel sisustusmessil Ambiente 2017. Pastelsed serviisid eksootiliste papagoide ja kuldsete detailidega torkasid juba kaugelt silma ja kutsusid uudistama. Uurisime, kuidas Liisust sai keraamik ja mis sõnumit kannab tema tootebränd Arro Keraamika.

Sinu ema ja isa (Epp Maria Kokamägi ja Jaak Arro) on mõlemad tuntud kunstnikud. Sinu tee loominguni kulges aga üsna keerulisi radu mööda — esmalt õppisid sa politoloogiat ja siis tegid kannapöörde kunsti kasuks. Miks nii?
Otsustasin esialgu teha n-ö “päris tööd”, mille eest saab palka. Läksin omal ajal õppima Helsingi ülikooli politoloogiat ja et õpinguteks raha teenida, tegin Soomes igasuguseid imelikke töid. Muuhulgas olin ühes tunnustatud advokaadibüroos öösekretär, sest nende emafirma asus teispool maakera ja telefonile tuli vastata öösiti. Kord pärast üht telefonikõnet emaga sain aru, et see siin ei ole minu koht. Tundsin tohutut igatsust selle maailma ja keskonna järele, milles olin üles kasvanud — igatsesin kunsti ja selle loomist enda ümber.

Ja siis otsustasid sa minna kunsti õppima?

Seotud lood:

Läksin peale seda otsust uuel õppeaastal külalisüliõpilaseks Eesti Kunstiakadeemia keraamikaosakonda, et ikka veenduda, kas see on minu jaoks see õige asi või ainult hetkeline ja emotsionaalne otsus. Aasta aega olin külalisõpilase staatuses ja sain kinnitust, et keraamika on minu ala. Mäletan, et oli väga skisofreeniline aeg, sest samal ajal kirjutasin Soomes Helsingi ülikoolis Bakalaureuse lõputööd Eesti julgeolekupoliitikast ja tegin EKA-s serviisijooniseid. Minu Soome juhendaja arvas, et Brüsseli karjäär oleks palju tulusam. Sellegipoolest tegin sisseastumiseksamid EKA-sse keraamika osakonda ja lõpetasin selle 2006. aastal. Lõpetasin ka Helsingi Ülikoolis politoloogia eriala ära — seega on mul kaks väga erinevat haridust, mis on eluliselt pigem kasuks tulnud kui takistuseks saanud. Kui EKA lõpetasin, hakkasin kohe Kassisabas asuvas pisikeses Adamsoni tänava ateljees tööle.

Miks keraamika ja mitte maalikunst?

Ma olen loomult väga praktiline ja keraamika võimaldab teha tarbekunsti. Ma väga naudin esteetilist ja kunsti väärtusega tarbeeset. Tarbeeseme väljakutsed on tehniliselt suured ja leida tasakaal tehnilise ja loomingulise vabaduse vahel on mulle põnev.

Ambiente sisustusmessil torkas paljude tootjate valiku seas silma metsik vaimustus loomade ja lindude vastu. Palju sa ise ülemaailmseid trende jälgid? Kas sinu linnumotiivid ja pastelsed toonid on teadlik või juhuslik valik?

Trende ma teadlikult ei järgi. Sari sai tegelikult alguse minu 2013. aastal toimunud näituselt, aga üldiselt arvan, et loomad, linnud ja loodus on alati kunstnikke inspireerinud. Nagu ka armastus, millest tuleb Arro Keraamika järgmine sari. Usun, et tundlikud inimesed, kelle alla tavaliselt ka kunstnikud käivad, tunnetavad lihtsalt natuke varem ära, mis õhus ja mis tulemas. Pean ennast ka üsna tundlikuks. Trendid käivad ikka ühest servast teise, nii et usun, et kuhugi maani on võimalik nende ennustamiseks ka mingi algoritm ja äpp meisterdada. Kui praegu on moes pastelsed toonid, siis tõenäoliselt on järgmisel hooajal moes mürkroheline. Ja kunstnikuna pigem tahaks vältida moes olemist, et pakkuda seda, mida parjasjagu pole. Paraku läheb tootmisega alati rohkem aega, kui oma töö valmimisega ateljees — seega on juhus, et minu lindude ja pastelsete toonidega sari sai laiemale publikule avalikuks moe laineharjal olles. Eks näis, kuidas järgmise sarjaga läheb. Aga kokkuvõttes tahaks ikkagi luua pigem seest välja kui väljast sisse. Lõpuks teengi seda, mis n-ö kõige rohkem hingel ja vajab kõige rohkem valla päästmist.

Kui suurtest mahtudest sinu toodangu juures rääkida saab? On need kõik unikaalsed autoriesemed, mille oled oma kätega ise valmistaud või kasutad ka abitööjõudu?

Loe veel

Minu autorilooming valmib ainult minu enda kahe käega, siin ei saagi toodangust rääkida. Portugalis valminud asjad tulevad aga tehasest — sealt tuleb korraga just nii palju kui on vaja. Hetkel otsimegi laopinda, kuhu oleks mugav roklaga euroaluseid transportida.

Mille poolest on Arro keraamika eriline?

Maailma mõistes on ta eriline selle poolest, et kasutame ühe pere kolme põlvkonna kunstnikke teoseid oma sarjade loomisel — saame kasutada originaalloomingut 1950ndatest aastatest alates. Ma usun, et meie enda inimesele on ta eriline ehk ka sellepärast, et see on oma kodune bränd. Ja tahaks loota, et suudan kunstniku ja keraamikuna anda Arro Keraamikale midagi, mis ta eriliseks teeb.

LOE LISAKS:

Trendid, mis vallutavad järgmistel aastatel interjöörid

Lahedaid ideid kodu sisustamiseks leiab ka keraamikastuudiost

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare