Erinevad saunatüübid ja nende tervistavad omadused: Soome saunast soolasaunani



Erinevad saunatüübid ja nende tervistavad omadused: Soome saunast soolasaunani
Foto: Shutterstock

Saunaskäimisel on Eesti kultuuris oma vankumatu koht. Saunas kulges inimese eluring sünnist surmani nind seal ravitseti haavu ja kosutati tervist. Tänapäevalgi on saun lõõgastav ja stressivastane teraapiavahend ning paljude terviseprobleemide puhul tõhus abiline. Soome saun, aurusaun, infrapuna saun, soolasaun, suitsusaun — kõik nad puhastavad ja tervendavad kuid sõltuvalt nende erinevustest on nii elamus kui ka mõju tervisele erinev. Vaatleme lähemalt, millist mõju erinevad saunatüübid tervisele avaldavad!

1. Soome saun

Soome saunas on õhk kuum ja kuiv ning ruumi seinad on reeglina kaetud puitlaudisega. Astmeline lava võimaldab reguleerida erinevate temperatuuride nautimist. Soojusallikaks on kuumad kerisekivid, millele leili viskamisega õhku lühiajaliselt niisutatakse. Temperatuur saunas tõuseb 70-120 kraadini. Soome sauna kõrge temperatuur tõstab ihutemperatuuri umbes 39°c-ni, kusjuures siseorganite temperatuur püsib 37°c lähedal. Kiireneb naha vereringlus, mis omakorda intensiivistab higistamist. Samal ajal lõdvestuvad lihased ja langeb keha soojusakumulatsioonivõime.

Haiguste puhul võib saunas käimine enesetunnet oluliselt parandada, näiteks astma või hingamisteede haiguste puhul laienevad ja puhastuvad saunas hingamisteed, mis muudavad ka hingamise kergemaks. Sauna õige mõju tuleb esile külmade ja kuumade faaside vaheldumises — igale laval käimisele peaks järgnema jahutamine külma veega või värske õhu käes. Keha “ehmatamine” stimuleerib efektiivselt ainevahetust ja ergutab vereringet. Kõrgenenud vererõhuga on kerge saunatamine kasulik ja lõõgastav, kuid kõrge vererõhuga seotud haiguste, südamehaiguste või krooniliste kopsuhaigustega inimestel tasuks olla peale saunalaval olemist jahutavate protseduuridega äärmiselt ettevaatlik, sest äkiline jahutamine põhjustab väikeses vereringes arteriaalse rõhu ekstreemset kõrgenemist ning suurendab hingamissagedust. Leevendust saavad aga saunast needki, kes külma ja kuuma vaheldust ei talu — tänu kõrgele temperatuurile saab saunaskäigust abi lihaste ja liigeste jäikuse, pingestumise, tundlikkuse ja valu korral, samuti aitab saun pikaajaliste kaela, turja ja seljavalude puhul. Ka on teada sauna stressileevendav toime — lõõgastab ju saun ka närvisüsteemi ning soosib head ja rahulikku und.

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

MOODSA KODU TOP

Viimased uudised