Milliste sõnadega ennast tutvustad?
Olen noor, konkreetne ja järjekindel loominguline inimene. Päris disaineri nime ma vist ise endale veel ei annaks. Usun, et see on samasugune tiitel nagu „meister”, mis nõuab aastaid ja aastaid kogemust, enne kui sind selle nimega kutsuda võib. Koolist jääb väheks.

Ma ei karda vigu teha ja katsetada, kuigi kasvav kogemus teeb ettevaatlikumaks. Tunnen, et see võib vahel põnevaid disainiideid pärssida.

Nagi Nörk

Kust kõik alguse sai ja mis on teinud Sinust selle, kes oled?
Tahtsin kunagi arhitektuuri õppida, aga kümme aastat tagasi oli see Eestis veel üsna maskuliinne ala ning naisel ei olnud sellesse valdkonda asja. Seega otsustasin Londoni ja loomingulise reklaami kasuks. Mulle meeldis nimetatud ala just seetõttu, et põnevad ja hullumeelsed ideed said professionaalse väljundi. Tegime tootefotot, filmi ning kõike visuaali ja tekstiga seotut.
Töötasin isegi paar aastat meedias, aga sõrmed hakkasid kibelema — oli vaja midagi kätega teha. Meedia jäi minu meeltele natuke kuivaks.

Pärast Londonit kolisin Madridi, kus õppisin tootedisaini. Läks veel veidi aega, enne kui Tamma Designiga alustasin. Paari tegevusaasta jooksul saan öelda, et reklaamitaust ja disainiõpe sobivad ideaalselt kokku, lisaks täiendavad teineteist. Tootedisain on samuti maskuliinne ala, ent arhitektuuri kõrval hea kompromiss.

Lamp Sunglasses

Kuidas on möödunud Sinu loomingulised aastad tootedisainerina?
Kooli lõpetamisest on möödunud ainult kolm aastat. Hea kogemuse sain National Geographicu disainerina. Oma stuudio alustamine on võtnud palju ja andnud palju.

Milliste raskustega oled silmitsi seisnud? Kas on asju, mida oleksid soovinud teada juba karjääri alguses?
Olen õppinud palju, mida koolis ei õpetata, isegi ei mainita. Suur osa auru läheb õige tootja otsimise ja toote väljatöötamise peale, ülejäänud osa edasimüüjate leidmisele. Ma ei olegi kindel, kas seda oleks saanud õppida, aga põhiskeemi oleks tahtnud teada küll.

Kas on välja kujunenud efektiivne töörutiin? Milline?
Töörutiin ei ole kindlasti välja kujunenud. Kuna teen enamiku töid ise, võitlen mitmel rindel korraga. Pean olema juhataja, klienditeenindaja, tootja, fotograaf, stilist, turundaja, koristaja ja disainer.
Tihtipeale võtavad nipet-näpet-kohustused pikas perspektiivis tähtsatelt ülesannetelt fookuse. Selle vältimiseks teen endale iga nädal pika nimekirja tegemist vajavatest asjadest ja sätin tähtsuse järjekorda. See on päris hea abivahend.

Kas mõtled tööd tehes keskkonnasäästlikkusele? Kuidas?
Proovin disainida tooteid, mis on kauakestvad ja kvaliteetsed. Hea disain võiks omanikule rõõmu pakkuda aastakümneid.

Tamma Design usub, et kasvu ja jätkusuutlikkuse eesmärgil on vaja värsked ideed ja tehniliselt uudsed projektid viia väiketootjateni. Tihtipeale jäävad just nemad ilma paljudest võimalustest, sest tootmine läheb suurtele tehastele, kes pakuvad odavamat tööjõudu ja kiiret masstoodangut. Mina teen koostööd Eesti, Itaalia ja Hispaania väiketootjatega, kes ei ole unustanud meistrilt meistrile edasi antud töövõtteid ja teadmisi. Nende tehtus peegeldub meistri uhkus oma töö üle.

Mis või kes inspireerib?
Ideedest puudus ei ole, nende hulgast tuleb osata valida, millel on potensiaali ja mida on niisama nice to do. Lihtsalt ideed on mõttetud, kui sa neid ellu ei vii.

Kes on eeskujuks?
Hea disain teeb mu erksaks ja paneb silma särama. Üks minu lemmikuid tänapäeva disainereid on Jaime Hayon Hispaaniast. Tema tööd on vahetevahel jaburad ja humoorikad, ent see, kuidas tema metsik lapselikkus ja veatu teostus kombineeruvad, on tähelepanuväärne. Temasarnased isikud inspireerivad mind.

Milline on suurem eesmärk?
Tunda oma tööst rõõmu.

Kuidas elab meie tootedisain? Kas on põhjust tunda muret või rõõmu?
Eesti tootedisain tundub olevat praegu ärkvel, eriti väikesed esemed ja aksessuaarid on pidevas arengus. Väiksemate esemete jaoks ei ole suurt tootmisbaasi vaja, seega on lihtsam oma vahenditega midagi valmistada.

Keerulisematest elementidest ja suuremast mööblist rääkides pole olukord väga kiita, vähemalt minu kogemusel. Tootmisvõimalused on kesised, lisaks puudub aastatepikkune stabiilne tootmisoskus ja paindlikkus, nagu see on olemas Põhjamaades ja Itaalias. Palju toormaterjali saadetakse maalt välja, kuigi oleks hea, kui sellele kodus lisandväärtust antaks, näiteks puitmööbli kujul.

Lemmikobjekt enda loomingust? Miks?
Kõik tööd on armsad, eriti need, mis on läbinud pika teekonna ideest käega katsutava tooteni. Lemmikobjekt on kusagil tulevikus.

---

Tutvu Johanna loodud disainiga lähemalt Tamma Design`i kodulehel www.tammadesign.com

Lugu ilmus esimest korda Eesti Ekspressi lisaväljaandes Moodne kodu 30. märtsil 2016.