Maakleri igapäevatöös pole harvad juhud, kus klient on omale uue kodu välja valinud ja vajab selle soetamiseks pangalaenu, kuid tehing jääb katki, sest pank ei hinda taotlejat laenukõlbulikuks. Põhjuseid võib olla seejuures mitmeid, kuid üks olulisemaid on kindlasti kliendi varasem finantskäitumine.

Kui on esinenud probleeme varasemate laenude ja liisingute korrektse tagasimaksmisega või siis on võetud kiirlaene ja need on isegi õigeaegselt tagastatud, võib kodulaenu andja lugeda seda enda jaoks ohu märgiks ning koostööst keelduda.

Jana Koot toob oma praktikast näite, kus üks tema klientidest soovis võtta koos elukaaslasega kodulaenu uue korteri ostmiseks, kuid selgus, et üks nendest oli poole aasta eest võtnud SMS-laenu, mille ta küll õigeaegselt tagastas, kuid märk jäi registritesse maha.
Kuigi mõlema näol on tegemist hästi teenivate ja headel töökohtadel töötavate persoonidega, siis selle märke tõttu ei andnud teise poole kodupank kodulaenu taotlusele positiivset vastust ja eitav vastus tuli ka paarist teisest pangast.
Viimaks otsustas siiski SMS-laenu võtnu kodupank kodulaenu anda, aga kõik see asjaajamine võttis palju aega ning positiivne lahend oli terve aja kahtluse all.

Selle näite põhjal võib öelda, et erand kinnitab reeglit. Kuigi üksikutel kiirlaenu võtnutel õnnestub tõestada, et nad on võimelised kodulaenu teenindama, siis enamikel pole positiivseks stsenaariumiks lootust. Seega – mõelge kiirlaenu võtmine enne kümme korda läbi, kui otsustate seda teha, sest see samm võib lõppeda kurva tõigaga, et te ei saa kunagi soetada endale laenuga kodu.
Allikas: Arco Vara