Parima elukeskkondliku toote disaini BRUNO auhinna pälvis ÖÖD peegelmaja, mille autoriteks on Jaak Tiik ja Andreas Tiik.

ÖÖD peegelmaja. Jaak Tiik ja Andreas Tiik

“Idee sai alguse sellest, et otsisime Jaaguga ise kohta, kuhu linnast ära põgeneda ning soov oli seda teha „glampingu” stiilis, mis on luksuslikum variant kämpingust. Leidmata täpselt meie vajadustele vastavat varianti, otsustasime selle ise luua. Võtsime arvesse, et maja mahuks 20 ruutmeetri peale, kuna siis ei vaja see eraldi ehitusluba, samuti oli oluline objekti täiuslik sulandumine keskkonda. Meie looming on kõige isetum arhitektuuriline objekt, austades oma peegeldusega ümbritsevat. Näiteks Raekoja platsile püsti pannes peegeldab see vanalinna, mitte iseenda arhitektuuri. Täna töötame peamiselt ekspordi suunaga, leiame järjest uusi edasimüüjaid ning selle aasta lõpuks oleme esindatud kaheksas erinevas riigis. Kindlasti on BRUNO võitmine kvaliteedimärk just välispartnerite silmis ning suur tunnustus meile. Vahel tuleb lihtsalt käed külge panna ja asi ise ära teha,” rääkis Andreas Tiik.Parimaks elustiilitoote disainiks hindas žürii Tõnis Vellama loodud vineerist kohvri ALEXANDER.

Tõnis Vellama, vineerkohver Alexander

“Vineerist kohvri mõte tuli mul ideena umbes kaks aastat tagasi, aga prototüübi valmistamise otsus tekkis siis, kui Eesti disaini rändnäitus valmistus minema Londonisse 2017. aasta septembris. Kuna idee on inspireeritud Lutheri vineerivabriku kuulsast reisikohvrist ja Lutheri edulugu on tihedalt seotud Londoni müügiesinduse, hilisema nimega Luterma, tegevusega, siis tekkis sümboolselt sobiv hetk ja lisamotivatsioon. Esimesest prototüübist edasi oli juba arendus kohvri sisu ja kinnitusdetailidega ning tegelikult täiustamine veel jätkub. Kohver mahutab kuni 15" sülearvuti, märkmiku ja veel mõned väiksemad asjad, aga võib olla ka lihtsalt stiilne aksessuaar. Omal moel on see pühendatud ka Eesti Vabariigi 100. juubeliaastale ja muidugi Lutheri vabrikule kui ühele olulisele etapile Eesti disainiajaloos. Tulevikuplaanidesse kuulubki viimaste detailide lõplik viimistlus, uue partii valmistamine ja eksport. Turgude osas vaatan näiteks Lutheriga seoses Londoni poole, aga samuti on vineerist tooted au sees Soomes,” ütles Tõnis Vellama, kelle jaoks on BRUNO auhind tema jaoks suurim tunnustus, eriti kuna ta ise on ka Bruno Tombergi käe all õppinud.

Parima insenertehnilise toote disaini auhind läks Corali-nimelisele sadamakaide teenindusposti loonud Margus Triibmannile, kelle nimel ja mälestuseks võttis auhinna vastu tütar Triinu Triibmann.

Coral. Margus Triibmann

“Corali loomisel oli põhieesmärgiks luua disaintoode, mis on nii tehniliselt kui visuaalselt uudne ja värske ning esteetiliselt nauditav nii pimedas kui valges. Inspiratsiooni selleks saime kütkestavast mereorganismist, korallist. Kindlasti annab BRUNO konkursi võit tootele laiema tuntuse Eestis ning on ka tugev müügiargument toote turustamisel väljaspool kodumaa piire. Oleme juba praeguseks olnud esindatud Veneetsia disainifestivalil ja Soome paadimessil, meiega on ühendust võtnud erinevad ettevõtted eksklusiivmüügiõiguste osas teatud riikidesse ning räägime läbi ka sadamakaisid ehitava firmaga Horvaatias ning erasadamate omanikega Hollandis. Usume, et ekspordipotentsiaali Coralil on,” rääkis Triinu Triibmann.

BRUNO kategooriateülese tunnustuse - elumuutva disaini auhinna - pälvis Saaremaa pilliroost valmistatud taaskasutatav, masinpestav, komposteeritav ja täiesti looduslik joogikõrs #pillirookõrs, mille taga seisavad Grete Riim ja Mihkel Tamm ning tänaseks on meeskonnaga liitunud veel ka Sander Õun ja Alex Wood.

Pillirookõrs, autorid: Grete Riim ja Mihkel Tamm

“Soovime, et #pillirookõrs aitaks juhtida tähelepanu inimeste tarbimisharjumustele ning muudaks neid loodussõbralikumaks. Loodame luua doominoefekti - kui võtad pillirookõrre, siis ehk jätad plasttopsi võtmata, kui lähed poodi, siis palud tooteid ilma kilekotita, kui näed maas prügi, siis viskad selle prügikasti jne. Kuna alustasime vähem kui kaks kuud tagasi, oleme tunnustuse üle väga uhked. BRUNO võitjateks ning ka rahvalemmikuks tulemine on meile näidanud, et inimestele läheb aina rohkem korda see keskkond, milles me elame ning selle püsimajäämine. Unistame suurelt ja ekspordiga juba tegeleme. Esimesed #pillirookõrred on saadetud Islandile ja Londonisse, kuid huvi meie vastu on tuntud ka mujalt. Ootame suure õhinaga, kuhu see tee meid viib,” kommenteeris Grete Riim.

Kokku laekus Eesti Disainerite Liidu (EDL) poolt väljaantava BRUNO konkursile tänavu 138 tööd, mille seast viieliikmeline žürii valis teise vooru 58. BRUNO võitjad valis rahvusvahelistest disainiekspertidest koosnev žürii, kuhu kuulusid Luca Berta, Pauliina Aarikka, Josyane Franc, Magnus Englund ja Björn Koop. Zürii tööd koordineeris Eesti Disainerite Liidu president ja Disainiöö peakorraldaja, Ilona Gurjanova.

“Eestlased teevad tänapäeval igas valdkonnas väga suurt ning heal tasemel tööd, mistõttu ei olnud mulle tänavune BRUNO tööde kõrge tase sugugi suureks üllatuseks. Tundub nagu eestlased oleksid uut maailma loomas - kompromisse ning igasugust kopeerimist kõrvale jättes. Konkursile esitati väga mitmekülgne valik töid, lihtsaid lahendusi pakkuvatest disainiideedest keeruliste insenertehniliste toodeteni. Võidutööd eristuvadki eelkõige oma ainulaadsuselt,” rääkis žürii liige, tunnustatud Soome disainer Pauliina Aarikka.

Eesti Disainerite Liidu president Ilona Gurjanova hindab BRUNO 2018 tootedisaini konkursi taset väga kõrgeks: “Võitnud tööde seas on näha mitmeid tõepoolest unikaalseid lahendusi, mille puhul hindasime kõrgelt nii idee ainulaadsust, võimet luua tuntavat muutust meie igapäevaelus või ühiskonnas tervikuna ning ka toote äripotentsiaali. Rõõm on tõdeda, et BRUNO finalistide seast võrsub alati tootedisainereid, kes hiljem auga Eesti disaini maailmas esindavad.”

BRUNO 2018 rahvalemmikuid hindas publik sarnaselt žüriiga: nii võitis esimese koha 518 häälega Grete Riimi ja Mihkel Tamme loodud #pillirookõrs, teise koha pälvis 482 häälega vendade Jaak ja Andreas Tiik disainitud ÖÖD peegelmaja ning kolmas koht läks 265 häälega Margus Triibmanni loodud sadamakaide teeninduspostile Coral.

VEEL VÕITJAID
Teenusedisain: Velvet Run, agentuur Velvet, autor Joel Kotsjuba
žürii kommentaar: Velvet Run – teenusearenduse protsessi ja meetodite selge ja loogiline esitusviis, lähtub probleemist ning testitud. Sisuliselt huvitav projekt – teenusedisaini metoodika rakendus personalijuhtimise valdkonnas. Analoogsete projektide mõju ühiskonnas on potentsiaalselt märkimisväärne – aitab ettevõtjail leida ja hoida talente. Teistele eeskujuks ja esiletoomist vääriv aspekt - teenusedisaini metoodika on edukalt rakendatav ka organisatsiooni siseklientide fookusega protsesside parendamisel. Julgustame organisatsioone järgmisel teenusedisaini auhindade jagamisel analoogseid projekte julgemalt esitama.

SÄSI võitja: Piibe Tomp (TOKU)
SÄSI kategoorias andis Silen välja eripreemia, mis läks noorele disainerile Karl-Artur Korsarile.
Zürii kommentaar: Piibe Tomp on disainerina selgelt näidanud, et ta on omandanud kogu disainiprotsessi. Tema portfoolio sisaldab kõike tootearendusest toimiva brändini.
(SÄSI auhind kuni 30-aastasele toote-, moe- või tekstiilidisainerile, mida annab välja Eesti Disainikeskus.)

Noor Püss: Joonas Tensing
(NOOR PÜSS kuni 26-aastasele graafilisele, veebi- või teenusedisainerile, mida annab välja Art Directors Club Estonia.)

Graafiline- ja veebidisain

1. ERIOSKUSED

Illustratsioon: Devex, agentuur Hmmm, autor Andreas Roosson

Erioskused, foto: Product photos for Crystal Rabbit, autorid Kertin Vasser, Kristel Jänes, Taavet Kohal

Erioskused, animatsioon: Kidzone idents. Agentuur Tolm, Madis Epler, Joosep Volk, Raino Mardo, Madis Epler, Maido Hollo, Madis Epler, Ingel Martin

Erioskused, film: "Amet, mis rõõmustab", agentuur Tabasco, autorid Indrek Viiderfeld, Alvar Lonks, Ingmar Järve, Leeni Linna, Bazooka Pictures

Erioskused, tüpograafia: IDA Raadio, autorid Jaan Sarapuu, Aimur Takk, Sven Raju, Ranno Ait

Erioskused, reklaamtekst: Telliskivi Stories, agentuur Taevas Ogilvy, autorid Jaanus Vahtra, Lauri Tikerpe, Heidi Pähn, Katrin Tamberg, Ülle Pauklin, Rein Iida , Annika Mäemurd

Erioskused, infograafika: Eesti E-Tervise Lugu, agentuur Tolm, autorid Ingel Martin, Raino Mardo, Madis Epler, Ingel Martin, Maido Hollo

2.KESKKOND

Keskkonnagraafika ja viidandus: Jutupeatus, agentuur Tuumik Stuudio, Kärt Maran, autorid Marje Eelma, Martin Eelma, Kärt Maran

3. PAKEND (Kaks erinevat ja tugevat tööd, said mõlema kulla)

Eksklusiivne toode ja väikeseeria: Moe Distillery HANDSA, agentuur Jan Tomson Disain, autor Jan Tomson

Eksklusiivne toode ja väikeseeria: NOP package line, autorid Margus Tammik, Rasmus Jurkatam, Marju Tammik, Margit Aasmäe

4. FIRMAGRAAFIKA

Suur süsteem: Tallinna identiteet, agentuur AKU, autorid Alari Orav, Kaarel Kala, Uku Kristjan Küttis, Jaan Sarapuu, Tim Gruetzner, Aimur Takk

NB! Väike süsteem kategoorias samuti 2 kulda

Väike süsteem: Bazooka, agentuur Tabasco, autorid Stepan Solodkov, Indrek Viiderfeld

Väike süsteem: Tolm, agentuur Tolm, autorid Joosep Volk, Kärt Koosapoeg

Rebränding: Kaitseliit, agentuur DDB Eesti, autorid Ander Avila, Mart Anderson, Jana Koppel, Meelis Mikker

Hooajaline/ajutine: Tallinn Music Week 2018, AKU, autorid Alari Orav, Johann Kolmtuhat, Jaan Sarapuu, Uku Kristjan Küttis, Aimur Takk

5. TRÜKITUD MATERJALID

Trükised: Anu Raud “Isamaastikud / Landscapes of My Fatherland”, agentuur Tuumik Stuudio, autor Marje Eelma

Raamatud: PART - Practice for Architecture, Research and Theory, agentuur AKU, autorid Jaan Sarapuu, Uku Kristjan Küttis

6. DIGITAALNE

Koduleht: Iglucraft, agentuur DUX, ORGO (developer), autorid Kristian Lember, Kevin Crepin, Oliver Rüüsak, Gert Orasmäe

Kampaania/Ajutine: Toggl - Loo ideaalne päev / Toggl - Design Your Perfect Weekday, agentuur Fraktal, autorid Liis Todesk, Kaisa Tooming, Paavel Liik, Martin Metsalu, Martin Voltri, Villu Arak, Janis Andzans

Kasutajakogemus: Anni pesusalong, agentuur Neway, autorid Jaan Naaber, Toomas Naaber

Pixlid betoonis: Estonian Tryouts, agentuur Idea AD AS, autorid Meelis Reiman, Helen Illend, Santino Calvo, Piret Alvre, Ilona Furdi, Tõnis Vassar, Lauri Pildre, Jevgeni Hrapkovski, Evelin Valge, Merike Smolski, Rasmus Rosimannus, Iris Rõngelep

7. ADC*E GRAND PRIX (Kategooriateüleselt valivad žüriide esindajad välja selle ühe töö, mis on kõigist kõige kuldsem kuld.)

Product photos for Crystal Rabbit, autorid Kertin Vasser, Kristel Jänes, Taavet Kohal

8. ADC*E Aasta disainer: Stepan Solodkov (Tabasco)

9. ADC*E elutööauhind Prillitoos: Heino Kivihall

DISAINIHARIDUSE preemia: Heikki Zoova
(Auhinnasaaja valitakse tulemusliku panuse eest Eesti disainiharidusse)

Pakendidisaini parimad olid seekord Jan Tomsoni kujundatud Moe Distillery Handsa ja Margus Tammiku disainitud vahva seeria kohvikule NOP.

Erioskuste illustratsiooni kuld läks Andreas Roossonile Hmmist Devex International'ile loodud seeria eest, animatsiooni kulla võitis Tolm Kid Zone ile tehtud vaheklippide eest, filmiategooria parim oli Eesti Kaupmeeste Liidule tehtud seeria Tabasco ja Bazooka ühistöö.

Parima reklaamteksti kirjutas Lauri Tikerpre Taevas Ogilvyst kohvitootjale The Brick.

Väikese firmagraafika kulla pälvis aasta disainer Stepan Solodkov Tabascost filmiproduktsioonifirmale Bazooka tehtud identiteedi eest.

Trükiste kategoorias hinnati kõrgelt Anu Raua trükist, autoriks Tuumik disainibüroo, kes ühtlasi kujundas ka keskkonnagraafika kulla pälvinud Jutupeatuste tööd Tartu

Linnaraamatukogule. Raamatukujunduse kuld läks AKUle huvitava arhitektuuriraamatu eest kliendile PART.

Eesti Disainiauhinnad 2018 korraldab Eesti Disainikeskus koos Eesti Disainerite Liidu, ADC*E, Teenusmajanduse Koja ja Eesti Kunstiakadeemiaga.